"Volba dává Českým drahám jistotu dobrého vedení s patřičným nadhledem," řekl Kupka. Připomněl, že dráhy zaznamenaly během covidové krize ztráty až kolem sedmi miliard korun. "Jsem přesvědčený, že kvalifikace pana Krapince pomůže společnosti se vyrovnat s velkým výpadkem tržeb a České dráhy se přes toto těžké období pod jeho vedením přenesou," dodal ministr.

Po novém šéfovi drah chce přehlednější strukturu společnosti, zajištění kvalitních služeb pro cestující či vyřešení některých vleklých problémů. Jedním z prvních úkolů nového vedení bude podle ministra do dvou měsíců vypracovat aktualizovaný obchodní plán.

Podle předsedy dozorčí rady Miroslava Zámečníka byl Krapinec jednoznačně nejlepší volbou. Zdůraznil, že je nový šéf drah pro ně pracuje deset let a v rámci společnosti se vypracoval.

"Sám jsem jeho volbu podpořil, protože v jeho osobě bude zachována kontinuita a přitom jde o mladého manažera s moderním přístupem a jasnou představou o tom, co je potřeba dělat, aby firma dál úspěšně fungovala," konstatoval Zámečník v tiskové zprávě

Pětatřicetiletý Krapinec se funkce ujme 4. dubna. Po zvolení uvedl, že jeho mise v čele státního dopravce bude těžká, nepovažuje ji však za sebevražednou. Připomněl, že dráhy na tom nyní kvůli výpadkům tržeb během koronavirové krize nejsou finančně nejlépe. Loňské hospodaření však podle něj dopadlo významně lépe než o rok dříve, kdy měla celá skupina ztrátu přes 4,1 miliardy Kč. Konkrétní čísla za loňský rok ovšem neuvedl, výsledky firma představí po auditu na konci dubna. Klíčový pro další finanční vývoj společnosti bude podle Krapince také hodnocení ratingové agentury, které nastaví výši úroků, za něž si budou moci dráhy půjčovat peníze.

Ke svým cílům ve vedení ČD dále poznamenal, že se potřebuje nejprve seznámit s detaily chodu firmy, jedním z jnich bude zlepšení kvality služeb. "Udělám vše pro to, aby České dráhy byly pro zákazníky první volbou, a nikoli volbou jedinou," zdůraznil.

Nový šéf drah uspěl ve výběrovém řízení, do kterého se přihlásilo 11 uchazečů. Ty posuzovala výběrová komise, která dozorčí radě nakonec doporučila Krapince. 

Krapinec v Českých drahách už v minulosti skoro čtyři roky působil, byl například ředitelem odboru strategie a správy majetkových činností nebo odboru projektové kanceláře. Ještě předtím byl také v dceřiné firmě drah ČD Cargo. Od června 2020 byl ve vedení další firmy ze skupiny státního dopravce ČD-Telematika, od loňského podzimu pak byl v jejím čele.

V čele společnosti nahradil Ivana Bednárika, který v polovině února rezignoval. Ten měl například výhrady vůči úsporám, které vláda při podnikovém hospodaření žádala. Bednárik byl šéfem ČD od prosince 2020, kdy v čele společnosti nahradil Václava Nebeského. Předtím Bednárik vedl ČD Cargo. Do oficiálního nástupu Krapince do funkce vede ČD z pozice místopředsedy představenstva Michal Kraus.

Dráhy zároveň dále hledají člena představenstva, který bude zodpovídat hlavně za finance. Zámečník dnes ČTK řekl, že ve výběrovém řízení byl jeden uchazeč, který by podle komise na tuto pozici vyhovoval. Podnik však podle Zámečníka bude ještě hledat i mezi dalšími možnými kandidáty. Jasno by mělo být v řádu týdnů.

Skupina České dráhy, zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky, předloni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí loňského roku skončila ve ztrátě 217 milionů korun. Skupina zaměstnává kolem 23.500 lidí.

Experti: Krapinec musí řešit hlavně finance, firmu zná

Nový šéf Českých drah Michal Krapinec bude muset především finanční stabilitu společnosti a pokračovat v investicích kvůli zlepšování kvality služeb. Důležitá bude také stabilizace struktury vedení firmy, shodují se dopravní experti a zástupci odborů a opozice. Výběr Krapince vesměs schvalují, výhodou podle nich bude jeho znalost prostředí z dřívějšího působení v Českých drahách.

Krapince dnes zvolila na post předsedy představenstva a generálního ředitele dozorčí rada ČD. V minulosti ve společnosti už působil například na pozicích ředitele odborů. Od loňského podzimu pak vedl dceřinou firmu drah ČD-Telematika. Ve funkci nahradil Ivana Bednárika, který v únoru rezignoval.

"Je to velmi dobrá volba," řekl ČTK šéf dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp, jenž v 90. letech České dráhy také vedl. Podle Šípa je výhodou Krapince jeho zkušenosti z oblasti informačních technologií, protože to je podle něj nyní jedná z klíčových oblastí pro řízení tak velké firmy.

Hlavním úkolem nového šéfa bude podle Šípa řešení současné hospodářské situace dopravce, který se potýká s miliardovými výpadky tržeb kvůli covidové krizi. Mezi další složité úkoly Šíp zařadil například jednání kolem kauzy pozemků drah pod kolejemi. Zároveň by však Krapinec podle něj měl pokračovat v nutných investicích do vozového parku a zvyšování kvality služeb pro cestující.

Jeden z členů dozorčí rady podniku a zástupce odborů Vladislav Vokoun ČTK řekl, že Krapinec z poznatků, které radě dnes přednesla výběrová komise, obstál ze všech kandidátů nejlépe. "Měl by tedy dostat šanci, potenciál má," podotkl Vokoun. České dráhy podle něj nyní potřebují finanční i strukturální stabilitu.

Krapinec by tak podle Vokouna měl zejména pohlídat ekonomiku firmy, snažit se o obhajobu ratingu a zároveň uklidnit dění uvnitř společnosti. Krapinec je za tři a půl roku pátým šéfem státního dopravce. Ke stabilizaci by podle Vokouna mohla pomoci i znalost prostředí, kterou by Krapinec měl z dosavadního působení v rámci skupiny.

Jako nejrozumnější volbu z dostupných kandidátů označil volbu nového šéfa drah i bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). "Pan Krapinec je mladý a perspektivní manažer, zdravě nabušený," řekl ČTK dnes Havlíček, který ocenil, že Krapinec už České dráhy zná i z působení ve společnosti.

"Musí dotáhnout finanční restrukturalizaci a hodně bude záležet na tom, jak vyjde s odbory, které jsou na drahách silné," dodal Havlíček, jenž zároveň varoval před možnými tlaky kmotrů kolem zakázek Českých drah. Zároveň ovšem zopakoval, že podle něj byla změna ve vedení drah chybou. Bývalý šéf společnosti Ivan Bednárik, který do čela drah nastoupil právě v době, kdy byl Havlíček ministrem dopravy, byl podle něj úspěšný manažer s dobrými výsledky.

Skupina České dráhy, zahrnující osobního i nákladního dopravce a další dceřiné podniky, předloni hospodařila se ztrátou 4,1 miliardy korun. V prvním pololetí loňského roku pak skončila ve ztrátě 217 milionů korun.