Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

Pendolino, ilustrační fotografie.
Pendolino, ilustrační fotografie.
Foto: České dráhy

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.

Pendolino bude jezdit na spojích IC 591 Pendolino s odjezdem z Prahy každý den ve 20:27 a příjezdem do Českých Budějovic ve 22:02. První vlak vyjede v neděli 31. srpna. V případě spoje na jih Čech se zároveň jedná o faktické prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína. Vzniká tak unikátní přímé spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice. Opačně bude cestu zajišťovat spoj IC 590 Pendolino, který z jihočeské metropole vyráží minutu před šestou hodinou ranní a do Prahy dojede v 07:29. První cestující se tímto spojem svezou v pondělí 1. září. Díky zvýšení traťové rychlosti v úsecích Votice - Sudoměřice a Doubí - Soběslav a využívání technologie aktivního naklápění vozové skříně, což umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy, dojde i ke zkrácení jízdní doby směrem na jih Čech. Jednotka Pendolino je v Česku přitom jediným vlakem, který něco takového na této trati zvládne.

„Trať mezi Prahou a Českými Budějovicemi prochází v posledních letech rozsáhlou modernizací, která má za cíl zvýšit maximální rychlost a zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Budějovicemi pod 2 hodiny. V loňském roce jsme na Táborsku za pomocí rychlovlaku úspěšně testovali rychlost až 200 km/h. Naklápěcí jednotku Pendolino měla za tímto účelem Správa železnic půjčenou od Českých drah. Nyní tedy dochází k zavedení pravidelného provozu: Pendolino začne jezdit denně jako Jižní expres mezi Prahou a Českými Budějovicemi, čímž se jízdní doba zkrátí o 7 minut, respektive o 11 minut směrem do Prahy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. 

 „Česká železnice se bude v následujících letech zrychlovat a České dráhy jsou na to připraveny. Jsem rád, že je to právě Pendolino, jeden ze symbolů moderní železnice u nás, které poprvé v běžném provozu s cestujícími bude překonávat rychlost 160 km/h. Díky jeho výkonu a unikátní technologii naklápěcí skříně přineseme cestujícím mezi Prahou a Českými Budějovicemi nejen vyšší rychlost a kratší cestovní dobu, ale i špičkový komfort a služby na palubě,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. 

České dráhy převzaly od společnosti Alstom 7 jednotek Pendolino a po nehodě jedné z nich v roce 2022 v Bohumíně nyní provozují 6 jednotek.  Jedna jednotka má 7 vozů, z toho 4 jsou hnací a 3 vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 327 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 2 místa pro cestující na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální provozní rychlost vlaku 200 km/h. 

Témata:  vlaky České Dráhy

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 10:11

Zemřela Loni Andersonová (†79), exmanželka Burta Reynoldse

Z Hollywoodu přišla velmi smutná zpráva ještě o uplynulém víkendu. Ve věku 79 let zemřela slavná americká herečka Loni Andersonová, kterou proslavila seriálová role v sitcomu na přelomu 70. a 80. let. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.