Návrh zákona vychází z předlohy, kterou ministerstvo zpracovalo již v minulém volebním období, nyní ale bere více v úvahu statistiku závažnosti dopravních nehod. "Nově pak do zákona přidáváme zejména možnost řídit vozidlo pod dohledem mentora už od 17 let a řidičák na zkoušku, který se v prvních dvou letech bude týkat všech čerstvých řidičů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče-mentora. Za porušení povinností bude mentorovi nahlášenému na dopravním úřadě hrozit pokuta až 25.000 Kč. Od 18 let bude moci mladý řidič jezdit sám.

U řidičského průkazu na zkoušku jde o preventivní opatření pro začínající řidiče. Pokud dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jak jim předcházet a také čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.

Nynější systém trestných bodů by se měl zjednodušit z pěti sazeb na tři, tedy odebrání dvou, čtyř nebo šesti bodů. Například u řízení pod vlivem alkoholu řidič přijde o šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25.000 Kč namísto dnešních až 20.000. Pokud odmítne zkoušku na alkohol, hrozí mu až 75.000 Kč. Maximální ztráta šesti bodů a pokuta 25.000 Kč hrozí vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v hodině mimo obec a v obci, vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší z 5000 Kč, tedy pětinásobně.

Pokuta na místě se u závažných přestupků zdvojnásobí na 5000 Kč. Za způsobení dopravní nehody se sankce zdvojnásobí. Prodlužuje se také doba pro zákaz řízení z 12 až na 18 měsíců za jízdu pod vlivem alkoholu či výrazné překročení rychlosti.

Tresty se zmírňují u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do deseti kilometrů v hodině nad povolený limit, kde se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2000 Kč na 1500 Kč, a body se nezapisují.

Návrh se také snaží korigovat nedávno zavedenou novinku o odstupu 1,5 metru mezi předjížděným cyklistou a autem. Nově by odstup mohl být menší, pokud vůz nepojede rychleji než 30 kilometrů v hodině.

"V oblasti bezpečnosti silničního provozu má aktualizace sankčního systému podporu. Bodový systém od roku 2006 a od té doby prakticky žádné změny a to ani ve výši pokut," uvedl ředitel BESIP Tomáš Neřold.

Za 40 procenty všech přestupků v bodovém hodnocení řidičů je nepřiměřená rychlost, následuje nepoužití bezpečnostního pásu či helmy a nevěnování se řízení.

Novinky v zákoně o silničním provozu také umožní od předpokládané platnosti změn v roce 2024 požádat si elektronicky či na úřadě o zasílání informací o bodovém kontě řidiče. Umožní to lepší přehled o udělených trestech a zároveň si řidič může hlídat limit 12 bodů, po jehož dosažení je mu odebrán řidičský průkaz na stanovenou dobu.