Pražskou MHD loni využilo kvůli pandemii covidu-19 meziročně o zhruba 40 procent cestujících méně. Největší pokles byl zaznamenán v metru, které přepravilo v době první vlny pandemie denně zhruba 200.000 cestujících proti 1,15 milionu z doby před koronavirem.
Celkově vozy veřejné dopravy najezdily loni méně kilometrů než v předchozím roce. Vyplývá to z ročenky dopravy Technické správy komunikací (TSK) za rok 2020, kterou má ČTK k dispozici. Nejpřesnější čísla jsou k dispozici v metru, kde fungují u vstupů a výstupů do stanic sčítače cestujících.
Největší propad zaznamenala MHD při první vlně pandemie loni od 11. března do 26. května, kdy klesl počet cestujících proti normálu až o 83 procent. Poprvé se v pracovní den počet snížil v metru pod milion lidí denně 11. března 2020. "O osm dní později 19. března využilo spoje podzemní dráhy již jen asi 200.000 lidí. V roce 2019 přepravilo metro ve stejném období denně okolo 1,15 milionu," píše se v ročence.
Počet cestujících se začal zvyšovat v dubnu a květnu, kdy 26. května cestovalo metrem přes 600.000 lidí. Nejvíc lidí využilo metro 2. září, kdy jich jelo 830.000. Následně začalo opět docházet k mírnému úbytku cestujících a na konci října to bylo pouze 330.000 lidí. Do konce roku pak počet cestujících nepřesáhl 700.000 lidí denně.
Právě v metru byl zájem cestujících nejnižší. V povrchové dopravě, tedy v tramvajích a autobusech, byla poptávka cestujících o pět až deset procent vyšší. Sčítání cestujících v povrchové dopravě komplikuje fakt, že sčítači je vybavena pouze část vozů.
Vozy MHD loni ujely meziročně o asi 12,5 milionu kilometrů méně, což je o asi šest procent méně proti původně naplánovanému počtu. Rozsah MHD byl po celý rok nastavován podle aktuální epidemiologické situace a podle potřeb. "Po celou dobu epidemie tak bylo dbáno na to, aby nabídka spojů byla alespoň o 20 až 30 procent vyšší, než odpovídalo aktuální poptávce," píše se v dokumentu.
Kvůli covidu provoz MHD loni provázela řada opatření. Nařízeno bylo nosit ve vozech i na zastávkách nejdříve roušky a následně respirátory, zrušen byl prodej jízdenek u řidičů a v průběhu roku byly na čas uzavírány pro výstup a nástup v tramvajích a autobusech přední dveře. Dopravní podnik (DPP) zvýšil frekvenci a upravil technologie čištění vozů a u vstupů do metra rozmístil zásobníky s dezinfekcí.
Upravovány byly podle vytíženosti jízdní řády, kdy bylo vydáno na 10.000 změn. Provoz některých linek byl přerušen a zkrácen byl denní provoz a prodlouženy intervaly. Podle upravených řádů jezdí veřejná doprava dosud. Návrat k běžnému rozsahu a provozu je předběžně plánován na letošní září.
Související
15. listopadu 2024 15:33
15. listopadu 2024 14:12
14. listopadu 2024 13:26
13. listopadu 2024 16:05
12. listopadu 2024 18:57
8. listopadu 2024 13:15