Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Průzkum: Na 41 procent lidí si po pandemii zvyklo častěji nakupovat v e-shopech

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Pixabay

Pandemie výrazně posunula nákupní chování českých konzumentů i jejich platební zvyklosti. Proti době před pandemií si 41 procent lidí podle svých slov zvyklo častěji nakupovat v e-shopech a 42 procent lidí platí bezkontaktně už i v kamenných obchodech. V budoucnosti je 85 procent lidí rozhodnuto pokračovat v nákupech on-line, byť značná část z nich občas do kamenných obchodů ráda nahlédne. Vyplývá to z průzkumu společnosti Barion Payment

Pro polovinu dotazovaných je nyní on-line nakupování atraktivnější než dříve, podle očekávání zejména mezi mladými lidmi. O poznání méně lidí nakupuje pravidelně na zahraničních e-shopech, alespoň jednou týdně dvě procenta. Jednou měsíčně je to 17 procent Čechů. Obecně nižší ochota k nákupům na zahraničních e-shopech v populaci je dána zejména nedůvěrou či jazykovou bariérou.

Mezi mladými lidmi do 30 let je situace jiná, zkušenost s nákupem na zahraničním e-shopu má přes 90 procent z nich. A naopak téměř polovina lidí nad 60 let tu nenakupuje nikdy.

Co se týče způsobu platby na internetu, dvě třetiny dotazovaných preferuje při online nákupech kartu, dobírku upřednostňuje pětina. Jde především o respondenty z menších měst a obcí a s nižším vzděláním.

Relativně novou platební metodu, platbu pomocí digitální peněženky, preferují opět zejména mladí lidé. Nicméně ve vztahu k obecné populaci jde o sedm procent. Digitální peněženka je ostatně neznámým pojmem pro 12 procent respondentů, polovina ji vůbec nevyužívá. Přesto je přes 80 procent lidí přesvědčeno, že tradiční platební metody, jako například platba v hotovosti, budou v blízké budoucnosti zcela překonány novými technologiemi.

Jen 13 procent dotázaných se chystá naplno vrátit do kamenných obchodů a chce nakupovat jako dříve. Na 23 procent lidí naopak bude i nadále preferovat on-line nákupy. Největší část, 65 procent lidí, bude v on-line nakupování rovněž pokračovat. Kamenné obchody ale nezatracují a rádi se do nich znovu podívají.

"Počítáme s tím, že nejen v ČR, ale i na dalších trzích, budou lidé více a více inklinovat k on-line a bezkontaktnímu řešení svých nákupů, což bude generovat také větší poptávku po pokročilých platebních metodách," uvedl zakladatel Barion Payment Sándor Kiss.

Průzkum uskutečnila v září 2021 agentura STEM/MARK prostřednictvím Evropského národního panelu na vzorku 511 respondentů, kteří nakupují on-line alespoň jednou za měsíc.

Témata:  e-shopy

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 16:03

USA zavádí nové sankce proti Rusku. Pocítí je celá Evropa

Spojené státy zavádějí nové sankce vůči Moskvě, které mohou výrazně ovlivnit evropské zákazníky platící za ruský plyn, destabilizovat ruský devizový trh a posílit závislost Ruska na Číně. Na tyto dopady upozorňují ruští ekonomové, píše server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy