Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Bomba v Litvínově: Finální likvidace se nezadržitelně blíží

Likvidace pumy v Litvínově
Likvidace pumy v Litvínově
Foto: Policie ČR

Pyrotechnické práce na likvidaci pumy nalezené minulý týden v Litvínově pokračují. Její finální likvidace se podle informací policie nezadržitelně blíží – proběhne ve čtvrtek nebo pátek. 

Likvidace je podle policistů velice náročná a zdlouhavá, navíc rozdělená na několik fází. „Termín odpalu, podle postupu prací, by mohl být po řádné a pečlivé realizaci opatření ve čtvrtek 29. 8. nebo pátek 30. 8. 2024,“ informovala policejní mluvčí Irena Pilařová.

Video: |

„I přesto, že se snažíme utlumit veškeré účinky výbuchu této velké letecké pumy a podstupujeme velká rizika tím, že se pyrotechnici budou pohybovat v její těsné blízkosti, nevyhneme se zřejmě materiálním škodám. Například již ve vzdálenosti 20 m od pumy se nachází nadzemní produktovody,“ dodala.

V první fázi likvidace dojde k samotné stabilizaci pumy, která leží na vyvýšeném šikmém místě. Během prací se nesmí pohnout, pyrotechnici se vůbec přítomností u této pumy vystavují nesmírnému nebezpečí. Na likvidaci se podílejí i hasiči, jak uvedli na sociální síti X.

Dále pyrotechnici musí vyloučit případnou přítomnost další pumy, proto použijí magnometr. „Tím chtějí pyrotechnici vyloučit výskyt další letecké pumy v bezprostředním okolí, protože v době bombardování závodu byly svrženy stovky až tisíce leteckých pum. Při ničení nálezu by mohlo dojít k dalšímu navázanému nežádoucímu výbuchu. Což by znamenalo velký střepinový a tlakový účinek,“ zdůraznila Pilařová.

Okolo pumy také vzniká takzvaný sarkofág neboli ochranná bariéra z velkoobjemových pytlů s pískem. „Důležitým prvkem je také zabezpečení budovy určené k demolici, která se nachází v těsné blízkosti letecké pumy. Budova částečně pohltí tlakový a střepinový účinek, ale pyrotechnici se budou snažit zajisti, aby tyto doprovodné efekty nepronikly budovou a nezpůsobily následnou škodu v prostorách chemičky,“ připomněla mluvčí.

Samotná puma obsahuje až sto kilogramů výbušniny. „Žádný speciální oblek, který by pyrotechniky ochránil a zachytil tlakovou vlnu a střepinový účinek, nebyl do dnešního dne vyroben. Z toho důvodu budou pyrotechnici na místě i v těsné blízkosti nálezu pracovat pouze v pracovních rukavicích. Jelikož se pohybují u budovy určené k demolici na sobě budou mít přilbu proti mechanickým nárazům,“ vysvětlila Pilařová.

Nepříjemnou situaci už od minulého týdne zažívají policisté v Litvínově na severu Čech. „Při výkopových pracích narazili na anglickou leteckou pumu ráže 500 liber. Nebezpečnost a ojedinělost tohoto nálezu spočívají v iniciačním mechanismu,“ nastínila mluvčí Pilařová.

Muselo proto dojít k evakuaci bezmála 600 osob v prostoru okolo 1,5 kilometru po dobu šesti dnů – tedy až do úterý. „Důvodem je nepředvídatelnost možné iniciace letecké pumy, a to nejen kvůli samotnému nálezu, ale také kvůli povrchovému poškození, ke kterému došlo při výkopových pracích. Vliv času měl také na znehodnocení nálezu svůj podíl. Pyrotechnikům i tato skutečnost často značně ztěžuje práci,“ dodala Pilařová. 

Témata:  Ústecký kraj munice

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 10:54

Tajemství parte Jiřího Krampola (†87). Smuteční hosté dostali jasný pokyn

V týdnu budou vrcholit přípravy na poslední rozloučení s Jiřím Krampolem, který zemřel během posledního červencového víkendu ve věku 87 let. Pohřeb se blíží, což potvrzuje i zveřejněné smuteční oznámení. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.