Chování zákazníků a nákupní zvyklosti ovlivnily podle Louly obavy z nedostatku pohonných hmot, ale také růst růst cen vlivem válečného konfliktu na Ukrajině. Loula upozornil, že meziroční srovnání ovlivňuje loňské první čtvrtletí, kdy byly v platnosti opatření proti koronaviru a částečně byla omezena mobilita.

Hlavní důvodem nárůstu spotřeby benzinu byla podle Louly vyšší mobilita ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2021. "Nárůsty spotřeby automobilových benzinů v období leden až duben 2022 dosahovaly 21 až 51 procent. Je nutné také zdůraznit další rozhodující vliv, jakým byl válečný konflikt a obavy veřejnosti z nedostatku všech druhů pohonných hmot. Tato obava se projevila nákupem do zásob u spotřebitelů," řekl Loula.

V květnu a červnu se nárůst zastavil a přešel u benzinu do mírného poklesu o jedno procento proti roku 2021. "Byla to očekávaná reakce na růst cen energií pro domácnosti, nárůst cen potravin, dalších služeb a samozřejmě i cen pohonných hmot a ve svém důsledku omezování domácí spotřeby," uvedl Loula.

Nárůst spotřeby nafty byl ovlivněn vývojem ekonomiky a také obavami z nedostatku motorové nafty, například za březen vzrostl zájem o 16 procent. "Nárůst je ovlivněn také náročností řady odvětví na spotřebu motorové nafty, především z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými komoditami," uvedl Loula. Vývoj spotřeby nafty ovlivnilo také omezené první čtvrtletí 2021.

Loula očekává, že v druhém pololetí očekává nižší poptávku po pohonných hmotách vlivem vysokých cen energií, pohonných hmot i potravin. Meziročně by měla ve druhém pololetí spotřeba podle něj stagnovat nebo mírně klesnout. Meziročně za celý rok by mohla spotřeba pohonných hmot vzrůst o jednotky procent.