V důsledku pandemie koronaviru přetrvává změna zákaznického chování, kdy lidé svoji návštěvu plánují a přicházejí méně často, utratí ale více peněz. Na dotaz ČTK to dnes uvedl zástupce vedoucího správy OC v CBRE Pavel Urban. CBRE spravuje 24 obchodních center a retail parků.

OC věří, že v dalších měsících vláda nenařídí plošnou uzávěru a v případě zhoršení epidemické situace použije k řešení stavu jiné nástroje, například trasování k podchycení ohniska nákazy, dodal.

Vyšší návštěvnost v září proti stejnému měsíci loni způsobil podle Urbana nízký počet nakažených a určitá míra proočkovanosti. To podle něj u veřejnosti vyvolává větší pocit návratu k běžnému stavu i přesto, že lidé museli celé září nosit respirátory. Loni byla ochrana dýchacích cest podle Urbana zavedena až zhruba v polovině měsíce.

Pozitivnější náladu lze podle Urbana ilustrovat i na programech kin. "Na rozdíl od loňského roku jsou na něm globálně uváděny tzv. kasovní trháky. To se odráží na vysokém nárůstu návštěvnosti kin. Zřetelně tak vidíme, že obavy většiny lidí nejsou tak vysoké, aby jim zabránily kina či kulturní akce navštívit," řekl.

Asociace nákupních center zatím nemá čísla k návštěvnosti za září k dispozici. V uplynulých měsících se ale podle předsedy výkonného výboru asociace Jana Kubíčka po výrazných propadech v uzávěře přiblížila k předcovidové úrovni. Na některých místech, jako jsou například centra velkých měst, byla kvůli přetrvávajícím omezením v cestování proti roku 2019 o zhruba deset až 20 procent nižší. Kubíček také potvrdil, že lidé za jednu návštěvu vydají více peněz než dříve.

OC se podle Kubíčka nyní připravují na vánoční sezonu, která bývá tradičně nejsilnějším obdobím roku. V průběhu pandemie se podle něj prokázalo, že OC jsou bezpečná a není tak důvod, aby se ani při zvýšeném počtu nakažených prodejny v nich zavíraly.