Tuzemská železnice ročně spotřebuje 1,3 terawatthodiny elektřiny. Energii dodává do trakčního vedení, kde ji odebírají vlaky jednotlivých dopravců. V posledních letech byl dodavatelem železničářů ČEZ ESCO. Ceny elektřiny na německé burze vzrostly v minulých týdnech o stovky procent a atakovaly hranici 700 eur (asi 17.200 Kč) za megawatthodinu.

"Dopravce jsem informoval o podrobnostech pondělního rozhodnutí naší vlády, díky němuž dojde k zastropování ceny nákupu silové trakční elektřiny na maximálně 200 eur (asi 4900 Kč) za megawatthodinu. Díky zastropování ceny máme konečně jistotu, kolik nás to bude maximálně stát, a dopravci mohou s touto částkou počítat ve svých hospodářských plánech," uvedl dnes ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Mluvčí ministerstva František Jemelka pro ČTK upřesnil, že stát už má celkový objem pro příští rok na trhu zarezervovaný. "Procesní detaily nákupu vyřešíme v následujících dnech a týdnech," podotkl.

Stát se snažil najít dodavatele elektřiny pro železnici na burze už během června, nikdo se však nepřihlásil. Vysoké ceny energií na trhu trápily i tuzemské dopravce. Šéf Svazu dopravy Oldřich Sládek v minulých týdnech varoval, že bez zásahu vlády bude situace na trhu s energiemi pro všechny železniční dopravce likvidační.

Vláda v pondělí oznámila, že maximální ceny pro maloodběratele u silové elektřiny stanoví na šest korun včetně DPH za jednu kilowatthodinu (kWh), u plynu na tři koruny za kWh. Opatření by mělo platit i pro samosprávy či veřejný sektor prostřednictvím státního obchodníka s energiemi. Vláda vedle toho podle premiéra Petra Fialy (ODS) připravuje opatření pro větší podniky a průmysl, o tom by měla jednat dnes.

Ministerstvo dopravy zároveň pokračuje v jednání s Evropskou komisí o odpuštění plateb dopravců za obnovitelné zdroje zpětně za tento rok a po celý příští rok. "I to pomůže našim dopravcům překonat toto těžké ekonomické období," dodal Kupka.