Budoucího ministra školství podle spolku čekají důležité úkoly, jako je modernizace školství, řešení nedostatku učitelů a jejich vzdělávání či navýšení peněz pro školství. ČTK o tom informovala předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.

Spolek Učitelská platforma sdružuje vyučující z mateřských, základních, středních, vyšších odborných a základních uměleckých škol. V těchto školách pracuje v ČR podle statistik ministerstva školství kolem 185.000 pedagogů. Spolek má asi 1300 členů. Jeho cílem je aktivní zapojení do jednání s ministerstvem školství a dalšími organizacemi tak, aby školy mohly připravovat žáky co nejlépe na budoucnost. Platforma mimo jiné podporuje požadavky na zvýšení kvality výuky na pedagogických fakultách a vyšší propojenost s praxí.

Podle Mazancové musí politici považovat vzdělávání za prioritu, aby se Česko mohlo stát úspěšnou zemí. "Považujeme za nutné navázat na práci současného ministra Roberta Plagy (za ANO), který udělal i navzdory premiérovi (Andreji Babišovi) důležité změny," řekla. Politici, kteří jednají o nové vládě, by podle ní měli k obsazení pozice ministra školství přistupovat s největší odpovědností.

Volby do Sněmovny vyhrála koalice Spolu tvořená ODS, KDU-ČSL a TOP 09. S třetí koalicí Pirátů a STAN se dohodla na úmyslu podepsat do 8. listopadu vládní koaliční smlouvu. Diskuse o obsazení resortů zatím strany označují za předčasné, v médiích se ale už o možných budoucích ministrech spekuluje. V případě ministerstva školství se objevuje jméno místopředsedy STAN Petra Gazdíka, lidovce Marka Výborného nebo Martina Baxy z ODS.

Učitelská platforma nastínila úkoly, které by podle ní měly být součástí koaliční smlouvy i prohlášení vlády. Očekává, že nový ministr školství bude usilovat o naplnění Strategie vzdělávání do roku 2030+, kterou připravil úřad pod vedením Plagy. Mělo by se pokračovat v modernizaci učebních plánů a měla by se schválit novela zákona o pedagogických pracovnících, která by zafixovala platy učitelů na 130 procentech průměrné mzdy, uvedl spolek. Schvalování této novely Sněmovna v uplynulém období nedokončila.

Mezi dalšími úkoly jmenovala platforma třeba kariérní řád učitelů, zajištění většího množství školních psychologů a speciálních pedagogů, proměnu oborové strukturu škol a podporu práce ředitelů. Výzvou pro budoucího ministra bude také komunikace s učiteli v praxi a odborníky.

"Ministerstvo v minulosti často nedokázalo vysvětlit důvody změn, které chtělo provést. Takže motivace ke změnám byla minimální. To je dluh všech předchozích ministrů, a pokud ministerstvo nebude umět vysvětlit smysluplnost svých záměrů, může na modernizaci vzdělávání zapomenout,” dodala Mazancová.