Kabina visuté lanové dráhy spadla zhruba z 30metrové výšky v neděli odpoledne. Pád nepřežil její průvodčí, cestující uvnitř nebyli žádní. Bylo to i díky tomu, že šlo o takzvanou doplňkovou jízdu, které dopravce přidává, pokud je cestujících čekající na jízdu více, než je kapacita některé z kabin.

Visutá lanovka na Ještěd má dvě kabiny, z nichž každá pojme 35 cestujících. Obě kabiny lanovky se na trasu vydávají souběžně proti sobě. Jedna vyjíždí z horní a druhá ze spodní stanice a míjí se u podpěry, která je zhruba v polovině trati. "V případě většího počtu cestujících, než je kapacita kabiny, byly na lanovce další jízdy, aby byly všechny osoby přepraveny. Překročení kapacity kabiny není možné. Uvedená jízda patřila k těmto doplňkovým (mimořádným) jízdám. Tyto jízdy jsou plně standardní a probíhají stejně jako jízdy v plánovaných časech odjezdů," řekl ČTK Štáhlavský.

V neděli ve 13:30 se nedostalo na všechny cestující, kteří chtěli vyjet nahoru. Naopak pro cestu dolů kapacita kabiny stačila. Při další cestě tak dolů jel jen průvodčí, který zahynul. V opačném směru cestovalo 14 lidí včetně průvodčího, nikomu z nich se nic nestalo. Kabina zůstala viset na nosném laně, neboť se průvodčímu podařilo aktivovat záchrannou brzdu a zastavit tak kabinu, jež po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici.

Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let, tragickým pádem se zabývají i inspektoři Drážní inspekce. "Šetření na místě skončilo a už tam nepotřebujeme být," řekl dnes ČTK generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Už v pondělí uvedl, že vyšetřování potrvá přes půl roku. České dráhy provoz na lanovce chtějí obnovit až poté, co budou znát přesnou příčinu nehody.

Podle Šťáhlavského první zjištění z místa tragické nehody nasvědčují tomu, že pravděpodobnou bezprostřední příčinou nehody bylo prasknutí tažného lana. Kučera už ale v pondělí uvedl, že jen prasknutí tažného lana by nemělo způsobit pád kabiny lanové dráhy. "Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila," dodal.

Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí. Je v majetku Českých drah. Na možnost pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. V bezmála 90leté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.