"Dokončení závěrečné zprávy se bude odvíjet od zpracování posudku, nicméně s ohledem na proces projednání to bude ještě v řádů měsíců," sdělil Drápal ČTK.

Tažné lano používané na lanovce mělo v průměru 22,4 milimetru, na délku asi 1,4 kilometru a vážilo kolem tří tun. Na Ještědu ho mění obvykle po deseti až 15 letech, podle údajů ČTK se tak naposledy stalo na jaře 2016.

Loňská tragická nehoda byla první takovou v historii této lanovky, kterou vlastní České dráhy. Ve středu uplyne 90 let od zahájení její výstavby. V provozu byla od konce června 1933. Jen základní oprava podle výrobců lanovek, které národní dopravce oslovil, není možná s ohledem na technické normy. Z možných řešení se zatím jako nejpravděpodobnější jeví varianta nahrazení kyvadlového systému se dvěma kabinami pro 35 lidí oběžným systémem s menšími kabinkami pro osm až deset cestujících. Náklady na výstavbu zřejmě přesáhnou čtvrt miliardy korun. České dráhy nyní zjišťují, kolik je na trhu potenciálních investorů ochotných finančně se na této investici podílet, a vypsalo takzvané předběžné tržní konzultace na strategického partnera. "Lhůta pro podání nabídek je do 15. července 2022," řekla ČTK mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Mezi zvažované varianty patří i prodloužení lanové dráhy zhruba o 650 metrů, a to ke konečné tramvaje. K tomu ale bude nutná změna územního plánu. Nynější trasa lanovky má na délku téměř 1200 metrů, dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů a vrchní u hotelu s vysílačem o 400 metrů výš.