Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Železničáři vyměnili pražce na úseku u Domažlic po střetu vlaků, opraví výhybku

Po srážce vlaků u Domažlic několik mrtvých a zraněných
Po srážce vlaků u Domažlic několik mrtvých a zraněných
Foto: HZS Plzeňského kraje

Správa železnic (SŽ) už vyměnila všech 109 pražců na poškozeném úseku trati u obce Milavče na Domažlicku, kde se ve středu čelně srazil expres z Mnichova s osobním regionálním vlakem. Při havárii zemřeli tři lidé a desítky dalších byly zraněny. Zhruba dvousetmetrový opravovaný úsek začala od 10:00 zpevňovat podbíječka, poté pracovníci SŽ opraví výhybku a následně vše proměří a zkontrolují. Podle mluvčí SŽ Radky Pistoriusové stále platí, že se jednokolejná trať z Prahy na Mnichov zprovozní dnes kolem 18:00.

SŽ a České dráhy (ČD) už ve čtvrtek odklidily z kolejí všechna nabouraná vozidla. Těžký jeřáb nasadil na koleje nabouranou německou lokomotivu vážící přes 80 tun, kterou odtáhl nehodový vlak na nádraží do Domažlic, kde stojí se dvěma vagony. Německá společnost Länderbahn, jejich vlastník, si je převezme o víkendu. Nejpoškozenější vagon ČD, který byl hned za lokomotivou, přesunul jeřáb na louku, kde čeká na sešrotování. Protijedoucí nabouraný regionální vlak RegioShark s hmotností 86 tun stojí od čtvrtka v nedaleké stanici Blížejov. O jeho dalším přesunu do depa se teprve bude rozhodovat,, řekl dnes mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce (DI) událost dále vyšetřují. "Šetření pokračuje, byly nařízené soudní pitvy zemřelých. Budou probíhat výslechy cestujících z vlaků, budeme vyžadovat různé zprávy, například od DI a ČD. To bude trvat několik měsíců," uvedla domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Dodala, že lidé, kteří měli ve vlaku zavazadla, si je mohou vyzvednout po domluvě se starostou obce Milavče.

Podle středečních informací inspekce a vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala je vyšetřování teprve na začátku. Inspektoři dnes jedou do Německa kvůli analýze dat rychloměru lokomotivy. "Proběhly základní úkony na místě, byly prověřeny viditelnosti návěstidel a funkce zabezpečovacího zařízení," uvedl. Generální inspektor inspekce Jan Kučera k tomu v České televizi řekl, že na železniční trati inspekce nenašla žádnou závadu. Staniční zabezpečovací zařízení ve výhybně i v Domažlicích, odkud je výhybna dálkově řízena, bylo podle něj v pořádku a rovněž viditelnost návěstidel byla v souladu s právními předpisy. "V tento okamžik prakticky můžeme vyloučit selhání na straně provozovatele dráhy, návěstí byla v pořádku," řekl Drápal.

Proč strojvůdce nezastavil před návěstím, inspekce zatím neví. Nicméně zjistila, že těsně před událostí začal brzdit. "Z toho se dá dovodit, že byl při vědomí a sledoval trať. Proč nezastavil před návěstím, to nevíme," doplnil Kučera.

Vlaky se srazily ve středu kolem osmé ráno. Mezi třemi oběťmi srážky jsou oba čeští strojvůdci, z nichž jeden řídil německý rychlík. Třetí obětí byla cestující v protijedoucím regionálním vlaku. Většinu zraněných záchranáři převezli do plzeňské fakultní a domažlické nemocnice a dva do Prahy. Ošetřili celkem 67 lidí. Deset bavorských sanitek odvezlo si do Německa deset lidí hovořících německy.

Témata:  srážka vlaků na Domažlicku vlaky

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 11:38

Tragédie na Islandu. Malou Němku smetla vlna, příběh má špatný konec

Na Islandu se o uplynulém víkendu stala neobvyklá tragédie, při které zemřelo dítě. Teprve devítiletá dívka přišla o život na pláži v populární turistické destinaci na jihu ostrova. Osudnou se jí stala nečekaně vysoká vlna. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy

Pendolino, ilustrační fotografie.

Pendolino na nové trase. České dráhy očekávají, že padne rekord

České dráhy od konce srpna nasadí denně na jeden pár vlaků Jižní expres vysokorychlostní jednotku Pendolino. Nasazení na koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi umožní nejen zkrácení jízdní doby pro cesty do a z jihočeské metropole, ale také bude znamenat pokoření dosavadního maximálního rychlostního limitu na tuzemské železnici v rámci pravidelného vlakového provozu. Na modernizovaných traťových úsecích se totiž počítá s tím, že Pendolino pojede rychleji než 160 km/h, což je dosavadní traťové maximum v České republice.