reklama

V případě dalšího vývoje situace kolem koronaviru v Evropě a ve světě byla česká veřejnost ve svých odhadech už méně optimistická. V případě Evropy ale stále ještě převažoval podíl těch, kteří očekávají zlepšování situace, nad podílem těch, jež se obávají dalšího zhoršení. Při hodnocení vývoje situace ve světě byly oba tábory téměř vyrovnané. Konkrétně zlepšení situace v Evropě očekává 37 procent veřejnosti a ve světě 30 procent. Proti září jejich podíl stoupl o 26, res. 20 procentních bodů.

"Aktuální hodnocení dalšího vývoje má tak nejblíže k situaci v červnu 2020," uvedli autoři průzkumu.

O vývoj situace v souvislosti s šířením koronaviru se v první polovině listopadu zajímaly více než tři čtvrtiny Čechů. Jejich podíl se od první poloviny června výrazně nezměnil.

Autory průzkumu také mimo jiné zajímalo, zda a případně kolikrát byli respondenti na onemocnění covid-19 testováni. Podíl těch, kteří testováni nebyli, tvoří přibližně tři čtvrtiny populace. Jedno testování na přítomnost koronaviru uvedlo 17 procent dotázaných a zbývajících devět bylo testováno více než jednou.

Přibližně jedna sedmina respondentů dále uvedla, že se ocitla v povinné karanténě nařízené lékařem či hygienou, případně byla v povinné karanténě kvůli cestě do zahraničí. Srovnatelný podíl dotázaných, zhruba 15 procent, pak přistoupil k dobrovolné izolaci kvůli styku s nakaženým člověkem.

Kvůli šíření koronaviru lidé nejčastěji nosí roušky, což uvedlo 91 procent respondentů. Velmi rozšířená pak v polovině listopadu byla mezi lidmi také zvýšená hygiena, například mytí rukou a dezinfekce domácnosti, kterou dodržovalo téměř devět desetin české veřejnosti. Přibližně tři čtvrtiny Čechů omezovaly setkávání s jinými lidmi a stejný podíl omezil cestování hromadnou dopravou. Dále necelé tři čtvrtiny lidí posilovaly svou imunitu a více než dvě třetiny výrazně omezily nákupy v obchodech, které mohly mít otevřeno.

Průzkum se uskutečnil od 30. října do 19. listopadu, zúčastnila se ho zhruba tisícovka obyvatel České republiky starších 18 let.

reklama