RECENZE: Krotitelé duchů v novém kabátě. Jak se poprali s nelehkým úkolem?

film Krotitelé duchů
film Krotitelé duchů

Recenze - Dlouho očekávaná komedie Krotitelé duchů je tu. Během čekání na film se většina fanoušků smířila s tím, že se v hlavních rolích představí samé ženy, i přesto však trailery a komentáře k filmu provázela obrovská vlna nevole, dokonce i rasistické urážky jedné z hlavních hrdinek. Faktem je, že méně je někdy více, a proto by si tvůrci občas měli uvědomit, že vytahovat desítky let staré filmy a točit jejich remaky se někdy nevyplácí. Ale když pomineme to, jaký úspěšný film se snažili tvůrci oživit, nový Krotitelé duchů si tak velkou nálepku “odpadu“ rozhodně nezaslouží.

Už je tomu více jak třicet let, kdy režisér Ivan Reitman, který je mimo jiné rodák z Čech, natočil dnes již legendární fantasy komedii Krotitelé duchů. Tento snímek si i se svým druhým pokračováním oblíbily miliony lidí napříč všemi věkovými kategoriemi. V roce 1985 byl film oceněn dvěma Oscary za nejlepší píseň a vizuální efekty a také třemi Zlatými glóby, jako nejlepší film, nejlepší originální píseň a za nejlepší herecký výkon obdržel Zlatý glób i herec Bill Murray. A tím to rozhodně, co se týče duchařských ocenění, končí, protože nové pokračování se jen stěží nějakého ocenění dočká.

To, že se nový tým Krotitelů duchů převlékne do sukní, koluje světem už dlouhou dobu a mnozí, ne tolik skeptiční, fanoušci doufali, že by to mohlo znamenat svěží změnu a příběh tak posunout na novou úroveň. A ono se to z části povedlo. Rozhodně za to může fakt, že příběh nenavazuje na původní dva snímky, a snaží se o svůj vlastní děj. Jenomže, co se dá ještě vymyslet nového, když máte tým krotitelů, bandu zlých duchů a New York? Nic moc převratného, proto se i nový snímek značně opírá o klasiku z 80. let.

Na filmovém plátně se opět představí rozmanitá skupina "lovkyň" duchů, Abby Yatesová, která svůj život zasvětila výzkumu a je odhodlaná jít si za svým a nějakého toho ducha najít. Erin Gilbertová, bývalá nejlepší kamarádka Abby, která se snaží o prestižní místo a svět duchů proto hodila za hlavu. Tyto dvě se po dlouhých letech znovu potkávají právě kvůli nahlášenému výskytu ducha. Abby má v záloze další posilu do týmu, šílenou vědátorku Jillian Holtzmanovou, která v sobě kříží postavy Einsteina a Frankensteina. K tomuto trojlístku už tak podivných vědátorek se posléze přidává černoška Patty Tolanová, která se s duchem setkala tváří v tvář, a proto se rozhodla poklidné prodávání jízdenek na metro vyměnit za monterky, zbraň a růžový pohřebák.

Zdroj: YouTube

Aby film nebyl označen jako feministický, ženský tým posílí o dalšího člena. A to ne jen tak ledajakého, do morku kostí hloupého asistenta, který ani nezvládá zvednout telefon. Dámy si ho však i přesto ponechají, protože nikoho tak hezkého už by nesehnaly. A proč vlastně tým vznikl? Hlavní padouch, lidmi nenáviděný a opovrhovaný otloukánek, se rozhodne skoncovat se svým nenaplňeným životem, a protože je k tomu všemu ještě génius, vymyslí speciální zařízení, které vypustí do našeho světa celý zástup duchů. Tak Krotitelky vyrážejí na záchranu světa, čelí nekonečnému přívalů ektoplazmatických zvratků, které po nich duchové tak rádi vrhají. Zkoušejí nové hračky, které s nimi neustále mlátí o zem, ale poslání je poslání.

Film nabídne řadu napínavějších akcí, ale pouze do takové míry, aby komedie byla stále komedií. Vyvstává otázka, že komedii přece dělá především vtip. Ano, pár vtipných situací se objeví, ale spíš než o vtip se jedná o prostou improvizaci hlavních hrdinek. Samotný režisér Paul Feig je proslulý tím, že nechává hercům pole působnosti pro vlastní improvizaci a doufá, že se z toho vyklube něco dobrého. V tomto případě je rozhodně lepší vidět film v původním znění, protože český dabing se v některých scénách postaral o to, že divák bude úplně postrádat pointu konverzace.

S novým dílem přilša také nová píseň, kterou nazpívala americká rocková skupina Fall Out Boy, ti se proslavili písněmi jako Thnks fr th Mmrs nebo Dance, Dance. Své síly spojili s legendární americkou raperkou Missy Elliott a vznikl song poněkud rozporuplný opět fanoušky velmi kritizovaný. Avšak zachovejte klid, tohle nepovedené ukřičené cosi film místy jen lehce podbarví...

Zdroj: YouTube

Samotné herecké výkony nejsou špatné. Feig se rozhodl vsadit především na Melissu McCarthy, která se osvědčila v jeho předchozí komedii Špión a také na Kristen Wiig. Tyto dvě dámy si spolu zahrály v komedii Ženy sobě, proto doufal, že se postarají o tu správnou porci zábavy. K velkému překvapení však film obhájil titul komedie díky druhé dvojici Kate McKinnon , která si roli geniální pošahané vědátorky užívala naplno a Leslie Jones, která stylem černošských komiků rozvířila vodu jinak zcela průměrné komedie. A Chris Hemsworth jako komik? Snad bude mít pro příště dost rozumu a zůstane raději u role Thora. Na druhou stranu se má dámské publikum alespoň čím kochat. Zkrátka a dobře, tato sestava herců by fungovala naprosto skvěle, jen kdyby se jednalo o úplně jiný film.

Jak už bylo řečeno a napsáno mnohokrát, film dostal zcela nový kabát, a to nejen kvůli ženskému obsazení. Díky pokroku moderní technologie se i vizuální efekty od předchozích dílů značně zlepšily. V tomto případě k tomu také přispívá fakt, že Paulu Feigovi se celkem daří tvořit akčnější momenty, které zajistí alespoň nějaký zážitek, kdyby vás všechny ostatní aspekty filmu zklamaly.

Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis a Rick Moranis tato jména budou s filmy navždy spjatá do takové míry, že je dost pravděpodobné, že na tento nový pokus o znovuvzkříšení se brzy zapomene. A pak je jen otázkou času, kdy přijde někdo další a pokusí se znovu vdechnout život starým dobrým Krotitelům a neuvědomí si jednu zásadní věc - původní Krotitelé duchů stále žijí a netřeba je oživovat.

Celkové hodnocení: 55 %

KROTITELÉ DUCHŮ

Akční / Komedie / Sci-FiUSA, 2016, 117 min

Režie: Paul FeigScénář: Katie Dippold, Paul FeigKamera: Robert D. YeomanHudba: Theodore ShapiroHrají: Melissa McCarthy, Kristen Wiig, Kate McKinnon, Leslie Jones, Cecily Strong, Chris Hemsworth, Bill Murray, Michael Kenneth Williams, Andy Garcia, Matt Walsh, Sigourney Weaver

V českých kinech od 28. července 2016.

Témata:  recenze film Krotitelé duchů