reklama

Skladatel a hudebník

Hans Zimmer Prahu přivítal sympatickým "Dobrý večer" a hned nadšené publikum nadchnul prohlášením, že nejenže fandí lépe než Bratislava, ale že právě Praha je nejkrásnějším městem na světě a Češi by na ni měli být hrdí.

Kromě umělců, které si Zimmer přivezl s sebou, ho doprovázel Český symfonický orchestr a jeho sbor, na který bychom podle Zimmera měli být náležitě pyšní.

Sám Zimmer cely večer nejen uváděl, ale k většině skladeb a filmu prozradil i nějaké zajímavosti. Osobně také představoval umělce, kteří v rámci koncertu vystoupili.

Své nadšení pro hudbu a um pak mistr během vystoupení prokazoval nejen dirigovaním, ale i tím, ze se opakovaně chopil mnoha nástrojů a sám vystupoval - od klavíru před banjo až po kytaru.

Klasika v novém

Koncert plně využil technických možností O2 areny. Barevná projekce se střídala s dramatickým osvětlením, které se krom rytmu snažilo také zdůraznit, který muzikant či část orchestru je v dané chvíli nejdůležitější.

Že Hans Zimmer celý koncert pojal velmi moderně dokazoval i odvážný oděv ženských muzikantek, využití elektronických smyčcových nástrojů i celková hravost a roztančenost jejich vystoupení.

Nadšená vyprodaná O2 arena měla možnost vyslechnout jak nejznámější Zimmerovy melodie, jako je hudba k filmům Piráti z Karibiku nebo Lví Král, tak i méně známé, jako například hudba k filmu Tenká červená linie.

V samotném závěru představení Zimmer také uvedl skladbu Aurora, kterou napsal pro oběti a pozůstalé střelby v americkém městě Aurora, ke které došlo během natáčení filmu Temný rytíř povstal v roce 2012, ke kterému Zimmer, stejně jako k dalším dvěma snímkům trilogie, složil hudbu. Tuto skladbu dle svých slov napsal pro lidi na celém světě.

O nadšení publika ale v průběhu koncertu nemohl být pochyb. První blok skladeb před přestávkou, který uzavřela hudba z Pirátů z Karibiku, i druhý, který končil impozantní varhanní hudbou v kombinaci s elektrickou kytarou ze sci-fi snímku Interstellar, publikum ocenilo dlouhým potleskem ve stoje.

Ovace pokračovaly tak dlouho, dokud se mistr i s orchestrem na pódium nevrátil a nepřidal jeste jednu skladbu. I poté následovaly nadšené ovace. Než Zimmer pódium doopravdy opustil, ještě si sympaticky plácnul se všemi muzikanty a nakonec symbolicky i s publikem.

Hans Zimmer

Příští rok tento rodák z Frankfurtu nad Mohanem oslaví kulaté šedesáté narozeniny. Na svět přišel jako Hans Florian Zimmer a na jeho profesním růstu se určitě podepsalo studium na londýnské Hurtwood House, kterou navštěvoval v době dospívání. Zájem o hudbu se soustředil především na klávesové nástroje, což ovlivnilo jeho skladatelské vnímáni.

Jeho stopu najdeme u známého sdružení Trevora Horna a Geoffreye Downese zvaného The Buggles - vzpomínáte na slavný hit Video Killed The Radio Stars? Zimmer ve svých třiadvaceti letech dostal jedinečnou šanci nasát prostředí filmové hudby. V Londýně se setkal s proslulým Stanleyem Myersem, z jehož pera je asi nejznámější soundtrack k filmu Lovec jelenů (The Deer Hunter, 1978).

Pro Zimmera nastal onen pověstný 'moment of truth' v roce 1988. Režisér Barry Levinson se sháněl po někom, kdo by vtiskl jeho budoucímu filmu patřičný charakter, a rada přišla z neobvyklé strany - od manželky. A vyšlo to na 100 %, Zimmer zkomponoval hudbu pro oscarový snímek Rain Man, i když Zimmer se zlaté sošky nedočkal, musel se spokojit pouze s nominací.

Když se chystal v Hollywoodu snímek Síla muže (The Power of One, 1992), vypravil se Zimmer na černý kontinent, aby se blíže seznámil se zdejším hudebním projevem. Vyplatilo se to o dva roky později, kdy právě Hansovy zkušenosti z africkou hudbou byly pádným důvodem pro Disney Studio, aby ho pověřilo hudbou k animovanému Lvímu královi (The Lion King, 1994). A druhá oscarová nominace už měla blyštivý výsledek - zisk Oscara za nejlepší původní hudbu.

Zimmerovo jméno najdeme pod neuvěřitelným množstvím filmů různých žánrů, zkusit vyjmenovat jen zlomek může být téměř neúctou k těm, na které se nedostane. Dovolte malý příklad: Poslední samuraj, Batman začíná, Piráti z Karibiku, Kung Fu Panda, Rivalové, Černý jestřáb sestřelen, Sherlock Holmes,... Co snímek, to jiné prostředí, prvky a kultura, se kterou se v současnosti v Los Angeles působící skladatel dokáže mistrovsky vypořádat.

reklama