RECENZE: Návštěvníci 3 jsou v kinech, moc ale nezabodovali

Film Návštěvníci 3: Revoluce
Film Návštěvníci 3: Revoluce

Recenze - V roce 1993 vzbudili Návštěvníci ve světě obrovský rozruch. Svým neotřelým humorem se zapsali do historie kinematografie jako jedna z nejúspěšnějších francouzských komedií stavící na bláznivém humoru a těžko představitelných situacích. De facto čtvrtý díl s označením Návštěvníci 3: Revoluce si svůj osobitý humor zachovává, ostatní stránky ale mírně pokulhávají.

Udatný rytíř Godefroy de Montmirail v podání Jeana Rena a jeho panoš Jacquouille ztvárněný Christianem Clavierem se vrátili. Bohužel nebo bohudík pouze na plátna kin, do své doby nikoliv. Po dalším cestováním v čase skončili místo svého domovského století v období Velké francouzské revoluce, která poskytuje kulisy pro nové a neotřelé příběhy. Ty se však nekonají a třetí Návštěvníci se nesou v duchu původních dílů.

Pro nostalgické milovníky filmu je to možná dobře. Třiadvacetiletý rozdíl mezi původním dílem a tímto posledním prakticky neexistuje a scénáristé dokázali poměrně dobře vysvětlit i zestárnutí hlavních postav. „Ať zhynu, jestli ustoupím" a „koukeeeeeej" tak navazují na tradici původních Návštěvníků a divák bude mít chvíli pocit, že se za ty více než dvě dekády nic nezměnilo.

Doba jde ale kupředu a stejně jako filmografie se vyvíjí i humor. A ten, který prezentuje Revoluce, už v dnešní době silně pokulhává. Vystavět film na letité nostalgii, okopírovat sám sebe, a pouze změnit prostředí je recept, ze kterého po několika opakování nic dobrého nevznikne. Třetím Návštěvníkům jednoduše chybí orientace na dnešní dobu a něco navíc, čím by se od původních filmů odlišily.

Zdroj: YouTube

Na rozdíl od svého panoše se Jean Reno dokázal adaptovat na dobu, v níž se nachází, protože pochopil, že jestli chce v jakémkoliv století přežít, musí se přizpůsobit pravidlům hry. Clavier naopak těží ze scénáristického štěstí a vše co říká se dá napasovat na jakoukoliv situaci, kterou právě prochází. Jediným zdrojem humoru tak zůstává zápach nemytých zubů a starého oblečení, na němž je většina rádobyvtipných scén vystavěna.

Po hudební ani herecké stránce film nezaostává jak za svou původní předlohou, tak za současnými béčkovými i áčkovými filmy. O příběhové zmatení také není nouze, otázkou však zůstává, jestli se o nějakém příběhu dá mluvit. Tři čtvrtiny filmu se naši středověcí přátelé pohybují ve změti postav, respektive svých potomků, bez jakékoliv snahy o nějaký dějový posun. Záchrana králova dědice, která hned v úvodu filmu vypadá na stabilní táhnoucí dějovou linku, se nejen nekoná, ale ani o ni není nadále prakticky řeč. Stejně vágní je i finále, které přijde z ničeho nic, odehraje se během dvou minut, a opět, jak už bývá u Návštěvníků zvykem, nic nevyřeší.

Potěchou pro české diváky budiž fakt, že se film natáčel na jihomoravském hradě Pernštejn a česká koprodukce je ve snímku znát i na jiných místech. V některých rolích s objeví naši známí herci včetně Marka Vašuta a i na hudebním podkladu se podílel český orchestr. Místní filmoví fanoušci tak opět mohou mít pocit kulturní světovosti a české angažmá Návštěvníkům rozhodně sluší.

Cesta do Ameriky je rádobyvtipnou rodinnou komedií, která neurazí, ani nenadchne. Své diváky si jistě najde a hodnocení na českých i zahraničních filmových portálech nemá nejnižší. Film se ale cíleně orientuje na diváky, kteří nedají dopustit na první díly Návštěvníků, ostatním totiž kromě humoru založeném na zápachu a buranském chování nic moc nenabídne.

Celkové hodnocení 45 %

NÁVŠTĚVNÍCI 3: REVOLUCE

KomedieFrancie / Belgie / Česko, 2016, 109 min

Režie: Jean-Marie PoiréScénář: Christian Clavier, Jean-Marie PoiréKamera: Stéphane Le ParcHudba: Eric LeviHrají: Jean Reno, Christian Clavier, Franck Dubosc, Karin Viard, Sylvie Testud, Marie-Anne Chazel, Ary Abittan, Alex Lutz, Stéphanie Crayencour, Horatia Taittinger, Véronique Boulanger, Dimitri Storoge, Annie Grégorio, Pascal N'Zonzi, Frédérique Bel, Lorànt Deutsch, François Morel, Jean-Luc Couchard, Christelle Cornil, Urbain Cancelier

V kinech od 19. května.

Témata:  recenze film Návštěvníci 3: Revoluce