Hrozí Zemi srážka s jinou planetkou? Čeští astronomové vypočítali datum, kdy k tomu může dojít

Země
Foto: www.nasa.gov

Čeští astronomové potvrdili a upřesnili dráhu planetky, která se v budoucnu může srazit se Zemí. Mohlo by k tomu dojít už v roce 2086.

Kleťská kosmická hlídka potvrdila a zpřesnila dráhu planetky, která v budoucnu hrozí Zemi srážkou. Hlídka ke sledování blízkozemních asteroidů použila 1,06-m teleskop KLENOT Observatoře Kleť.

„Mezi nejzajímavější výsledky patří potvrzení objevu a následná přesná měření blízkozemní planetky 2018 GG. Planetka byla objevena s rámci programu Catalina Sky Survey v Arizoně 6. dubna 2018, je typu Apollo (planetky typu Apollo křižuji zemskou dráhu a mají delší oběžnou dobu kolem Slunce než naše Země),“ uvedli astronomové na facebooku.

Následné výpočty podle nich ukázaly, že objekt patří do kategorie tzv. virtuálních impaktorů - tedy planetek, které v následujících sto letech hrozí Zemi srážkou. „Konkrétně 2018 GG nás ohrožuje 11. dubna 2086, 10. dubna 2089 a 11. dubna 2095,“ vysvětlují. „Jedná se o těleso poměrně malé, rozměru cca 45 metrů, a při srážkové rychlosti 14 km/s by energie dopadu byla cca 4 Mt TNT (tj. cca 200 hirošimských atomových bomb). Je ale reálný předpoklad, že následná pozorování a tím zpřesnění dráhy hrozbu srážky vyloučí,“ upozorňují čeští astronomové.

Témata:  vesmir Země 1

26. dubna 2024 9:26

Putin se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny

Ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že se plánuje v květnu vydat na návštěvu do Číny. Bude to jeho první zahraniční cesta od opětovného zvolení do prezidentské funkce, která má posílit vztahy mezi Moskvou a Pekingem. Uvedla to agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák