Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kam mizí letadla? Nejzáhadnější katastrofy letecké dopravy

Letadla, ilustrační foto
Letadla, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Letecká doprava patří k těm nejbezpečnějším na světě, přesto když dojde k nehodě, její výsledky mohou být fatální. K neštěstím k poměru k tomu, kolik letů se za den uskuteční, zas tak často nedochází, my vám však přinášíme žebříček 10 nevyřešených záhad v historii civilního letectví.

1. Nehoda letounu Star Dust v roce 1947

Letadlo společnosti Britsko-jihoamerických aerolinek zmizelo 2. srpna 1947 beze stopy na trase z Buenos Aires do Santiago. Na palubě cestovalo kromě posádky i 6 pasažérů včetně britského úředníka Paula Simpsona, který převážel oficiální diplomatické dokumenty do Chile.

Rozsáhlá pátrací akce nepřinesla žádné nálezy a dlouhých 50 let nikdo nevěděl, co se s letadlem stalo, nebo kam zmizel. Teprve v roce 1998 se v tajícím ledovci objevil kus zmizelého stroje a dnes již víme, že nehodu zapříčinilo špatné počasí a zhoršená viditelnost.

Star Dust začalo pravděpodobně klesat ještě v horách a narazilo do jednoho z horských hřebenů. Záhada se tak dočkala vyřešení, i když se tak stalo o půl století později. Jedno tajemství nám však zůstalo: před nehodou bylo z letadla odesláno morseovkou heslo "STENDEC", které není dodnes vysvětlené.

2. Flying Tiger Line zmizelo i s vojáky

Jedna z největších pátracích akcí po ztraceném letadle v Pacifiku se uskutečnila v roce 1962 poté, co 16. března zmizelo letadlo i s 93 americkými a 3 jihovietnamskými vojáky na palubě.

Poslední spojení s letadlem se uskutečnilo 80 minut od vzlétnutí z havajského ostrova Wake. Podle rádiové zprávy se měl letoun pohybovat východně od Guamu. Poté však o stroji už nikdo neslyšel ani neviděl.

Jedna civilní cisternová loď uvedla, že spatřili na obloze záblesk a kouř, což může ukazovat na výbuch na palubě Flying Tiger. Pátrací akce, která trvala 8 dní, však žádné trosky nenalezla.

3. Rutinní let se nevyplatil Aer Lingus

Krátký let z irského Corku do Londýna se stal osudným 61 pasažérům 24. března 1968. Let se zdál být poklidným, dokud se v rádiu neozvala zpráva o "rychlém klesání a otáčení". Pak se letadlo navždy odmlčelo.

Nejpopulárnější konspirační teorie mluví o tom, že letoun byl zasažen britskou experimentální střelou. Aberporth ve východním Walesu byl v té době známý jako nejmodernější britská základna po testování střel. Tato teorie nebyla nikdy potvrzená, stejně tak vyšetřování nepřineslo žádné výsledky o tom, co se přesně stalo.

4. Únos nebo nehoda obchodního magnáta Upali Wijewardeneho

Learjet model 35 byl určen pro amerického vojenské účely, ale vyráběl se také pro bohatou klientelu. Jedním, kdo si letoun pořídil, byl i srílanský obchodní magnát Upali Wijewardene.

Dne 13. února 1983 odletěl Upali z Kuala Lumpur a zamířeno měl do Colomba. Na palubě s ním kromě posádky taky cestoval jeho právník a jeden z vysokých manažerů firmy. Letadlo se ztratilo už po 15 minutách, když přelétávali Malackou úžinu.

Pátrání nenalezlo žádné stopy po nehodě, letadla nebo těl.

5. Nevyřešená nehoda s opozičním politikem na palubě

Plánovaný civilní let LIAT 319 skončil nehodou v Karibském moři. 3. srpna 1986 mělo dopravit malé letadlo 11 cestujících a dva členy posádky z mezinárodního letiště Hewanorra na ostrově Sv. Lucie na letiště E. T. Joshua na St. Vincentu.

Při pokusech přistát na místo určení letadlo narazilo na obtíže způsobené bouřkou. Byly provedeny dva počáteční pokusy o přistání letadla. Během třetího pokusu však havarovalo do moře.

Pátrací akce neobjevila těla cestujících a posádky, ani trosky z letadla. Nejspíš by se jednalo jen o letovou nehodu způsobenou špatným počasím, kdyby se v té době na palubě nenacházel i Hudson Tannis, bývalý ministr zahraničních věcí a vůdce hlavní opoziční strany. Jeho smrt vyvolala řadu konspiračních teorií o politické likvidaci.

6. Pakistan International Airlines Flight 404

Pakistánský letoun s 54 osobami na palubě zmizel. krátce po vzletu dne 25. srpna 1989. Vnitrostátní pravidelný osobní let společnosti Pakistan International Airlines vzlétl z města Gilgit na severu Pákistánu a mířil do hlavního města Islamabad.

Jeden z pilotů letadla udělal rutinní rádiové volání v 07:40. To byla poslední komunikace s letadlem. Žádné zprávy o ztrokostání nebo potížích vyslány nebyly. Má se za to, že letadlo havarovalo v Himalájích, ale žádný vrak ani těla nebyla nalezena.

7. Úmrtí 217 lidí dodnes nevysvětleno

Jedna z nejhrozivějších leteckých nehod v dějinách, při které zemřelo 203 cestujících a 14 členů posádky se odehrála 31. října 1999. Let z Los Angeles do Cairo ztroskotalo v Atlantském oceánu asi 100 km jižně od amerického pobřeží.

Egyptská vláda požádala o pomoc s vyšetřováním Američany, kteří po dvou týdnech dospěli k názoru, že za nehodu může pilot, který se pokoušel o sebevraždu. Toto vysvětlení však bylo pro Egypt nepřípustné a na zakládě vlastní šetření vydali oficiální prohlášení, že na vině byla technická závada.

Ani jedna z teorií se oficiálně nepotvrdila. Egyptské vysvětlení má značné mezery a nedostatky, zatímco americké vyšetřování bylo vždy bojkotováno egyptskou stranou.

8. Návrat z dovolené usmrtil 121 cestujících

Nejsmrtelnější nehoda v řeckých dějinách se odehrála 4. srpna 2005 během pravidelného letu společnosti Helios z Larnaky na Kypru do Atén v Řecku. Dodnes nezjištěná příčinna způsobila pokles tlaku v kabině a znemožnila tak posádce jakoli reagovat. Letadlo tak letělo na autopilota, dokud mu nedošlo palivo a zřítilo se k zemi.

Nehodě se přitom dalo zabránit. Předchozí posádka nahlásila zamrzlé dveřní těsnění a abnormální zvuky pocházející z pravých zadních obslužných dveří. Požádali o úplnou kontrolu dveří, ale technik závadu neshledal.

9. Smolný Boeing 777 malajsijských aerolinek

Asi neznámější letecká katastrofa posledních let se odehrála 8. března 2014, kdy plánovaný osobní let MH370 z mezinárodního letiště Kuala Lumpur, Malajsie, zmizel nad oceánem cestou do Pekingu.

Hlasový kontakt se uskutečnil asi hodinu po vzletu, pak se letadlo záhadně vytratilo z radarových monitorů letového provozu. Chvilku jej však ještě sledovaly vojenské radary, než zmizel i jim.

Mezinárodní pátrací akce byla největší v dějinách letectva, nenalezlo však žádná těla ani černou skříňku. Po roce se na ostrovech v Indickém oceánu a na východním pobřeží Afriky začaly vyplavovat kovové kusy z trupu letadla, a dnes už je jasné, že se letadlo zřítilo.

Jak a kde k tomu došlo však nadále zůstává záhadou.

10. Kdo sestřelil Boeing 777

Malaysia Airlines mají na kontě ještě jednu nehodu, která se odehrála jen pár měsíců po zmizení letu MH370. Dne 17. července 2014 převážela společnost z Amsterdamu do Kuala Lumpur 283 cestujících a 15 členů posádky přes východní Ukrajinu, kde v té době hořel konflikt mezi ukrajinskou vládou a proruskými separatisty.

Je jasné, že letadlo s označením MH17 bylo sestřeleno raketou protiletadlového raketového kompletu Buk, ale viníka se nedalo dodnes určit. Letadlo nemělo žádné technické problémy a v době sestřelení se pohybovalo ve výšce 10 tisíc metrů (33 tisíc stop), tedy 300 metrů nad úrovní zakázaného prostoru, který Ukrajina vymezila ve výšce 32 tisíc stop.

O rok později vznesla Malajsie v OSN žádost o vyšetření sestřelu mezinárodním tribunálem, která ale byla vetována Ruskem.

Dodnes tak nebyl incident řádně prošetřen.

Témata:  letectví a letadla letecké nehody letectví

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 16:21

Izrael pokračuje s přípravami ofenzivy do Rafáhu. Už staví stany pro civilisty

Izrael se podle tamních médií brzy chystá provést ofenzivu do města Rafáh na jihu Pásma Gazy, kde je podle armády poslední bašta palestinského teroristického hnutí Hamás. Tel Aviv už zahájil přípravy na evakuaci civilistů. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy