reklama

Vítejte na startu Grand Prix Bahrajnu, kde se monoposty F1 objevily poprvé v roce 2004 - letos se tu pojede už po dvanácté. Pokud někomu nevycházejí počty, jenom připomínáme, že v roce 2011 kvůli vyostřené politické situaci byla Grand Prix zrušena - původní termín náhrady v listopadu téhož roku nebyl zrealizován. Mnozí z naši čtenářů tehdy určitě viděli výsledky "lidové tvořivosti" - zejména tanky v barvách stájí F1 byly na sociálních sítích častým jevem...

Problémy tentokrát nastávaly už v zahřívacím kole - Rosberg špatně zařadil, ale stačil se poměrně rychle vrátit na svou pozici. Ve dvou třetinách okruhu se však vyvalil ze zádě Vettelova ferrari dým a čtyřnásobný mistr světa se ani nevrátil na cílovou rovinku. A protože měl problémy i Palmerův renault, do závodu nakonec vyrazilo pouhých 20 vozů (Magnussen, jak známo, z boxové uličky).

Hamiltonovi nevyšel start a zařadil se za Rosberga, ale v nájezdu do první zatáčky ho trefil do boku Bottas. Brit měl poškozený pravý bok, Bottas sice pokračoval za druhým Massou bez větší újmy (přišel o levou koncovku předního křídla), ale dalo se tušit, že bude předmětem šetření. Hamilton klesl na deváté místo, další problémy na startu měl i Räikkönen, kterému se rovněž start nevydařil a klesl za oba Williamsy a ještě Ricciarda. V druhém kole došlo k další kolizi na stejném místě jako v úvodním okruhu - Pérez předním křídlem trefil pravé zadní kolo Sainzova Toro Rosso, takže Španěl musel do boxů a začal svou nemilou kalvárii, Mexičan byl dalším, kdo rozesel na trať další nedobrovolně upadlé komponenty.

Zatímco Rosberg v čele v poklidu navyšoval náskok, Räikkönen se prokousával obtížně vpřed, ale už v 7. kole se dostal před Ricciarda, v patách mu pelášil Hamilton, který se o kolo později probojoval na čtvrtou příčku. V té době začaly první výměny pneumatik, které zahájil Ricciardo.

Bottas skutečně byl předmětem šetření, potrestání v podobě průjezdu boxové uličky bylo doručeno v okamžiku, kdy absolvoval svou plánovanou zastávku (9. kolo). O kolo později si odbyl penalizaci, což pro něj znamenalo další pád.

Oba piloti Mercedesu a Räikkönen v podstatě jeli stejnou strategii, jen obhájce titulu místo kombinace superměkká-měkká-superměkká-měkká v druhém úseku zkusmo zařadil středně tvrdou směs. Tento tah se ale ukázal jako problematický, žádnou výhodu nepřinesl a Hamilton byl podruhé v sezóně poražen svým týmovým kolegou, ale i Räikkönenem. Iceman sice v závěru byl v jednu chvíli na dostřel Rosbergova "stříbrného šípu", ale jeho ztráta poté postupně narůstala. Můžeme si říci, že drtivá většina startovního pole jela na tři zastávky, ale strategie se různily, například Haas zvolil poměrně agresivní variantu třikrát superměkké pneu a až v závěru z nutnosti měkkou.

Poklidný závod jel Ricciardo, smířený s faktem, že na dva první týmy nemá a ostatní dokáže udržet za sebou. Kvjat po startu z hloubi pole vsadil na odlišnou strategii a ta ho v samotném závěru vynesla na dostřel Bottase, s nímž svedl třízatáčkový souboj v 51. kole. V posledním okruho dostihl Felipe Massu těsně za zádí vedoucího pilota (pochopitelně o kolo zpět) a svedli tvrdý souboj, v němž Rus porazil definitivně Brazilce opět ve třetí zatáčce. Massa měl ovšem pneumatiky ve značně horší kondici.

Opět se blýskl Haas a v podobné situaci jako v Austrálii. Gutiérrez tentokrát nebyl zapleten do žádné nehody, ale odstavil poměrně záhy svůj vůz, zatímco Romain Grosjean se pohyboval kolem pátého místa. Zůstává otázkou, jestli by dokázal ohrozit i čtvrtého Ricciarda, jenže jeho poslední pitstop trval neúměrně dlouho kvůli problémům s levým zadním kolem. I tak je ale výkon amerického týmu příjemným překvapením.

Williamsy po startu krátce obhajovaly druhou a třetí pozici, ale pak se začaly propadat a Bottas s Massou nedokázali vzdorovat ani Grosjeanovi, ani Verstappenovi. Možná by to tohoto souboje promluvil i Sainz jr., ale toho se v Bahrajnu držela smůla. Když po dvaceti kolech opět zastavil v boxech, jeho vůz se smekl ze zadního zvedáku, což bylo další velké zdržení. Carlos nakonec stejně cíl neviděl.

Nováček Stoffel Vandoorne ukázal, že ještě má jisté rezervy, na konci prvního kola se podíval daleko za okraj vymezené trati, ale jinak obstál se ctí a dokázal hájit barvy McLarenu po Buttonově odstoupení. Odměnou mu byl poslední bod. Velice sympaticky se představil i Pascal Wehrlein, jehož souboj s Marcusem Ericssonem v závěrečné části byl další dramatickou podívanou, ve které ale Pascal nedokázal využít výhodu v podobě novějších pneumatik a nakonec se musel spokojit s 13. příčkou, ale rozhodně si připsal velice cenný skalp v podobě vozů Force India, kterým se v Bahrajnu nedařilo vůbec nic. Na rozdíl od Sauberů, které se dlouhou dobu pohybovaly na začátku druhé desítky, než i u nich rozhodla otázka výkonu.

Bohužel byl závod provázen značnými chybami v grafice, ačkoliv bylo jasně vidět, na jakých pneumatikách vyjíždějí piloti z boxů, na obrazovkách se objevovaly často jiné údaje. Například Massovi byly indikovány tvrdošíjně středně tvrdé pneu, ač jel na červených. V tomto směru bude třeba, aby se odpovědní IT pracovníci pochlapili.

Rosberg pochopitelně zářil, Hamilton může zpytovat svědomí, i když docela za svůj neúspěch nemůže, otázkou je, nakolik kolize s Bottasem ovlivnila jízdní vlastnosti. Napoví určitě už další závod v Číně, který je na programu za dva týdny.

Výsledky GP Bahrajnu zde