Technologie, která stojí za novou čínskou stíhačkou J-20, byla ukradena a odvozena z exportních licencí amerického ministerstva obchodu vydaných navzdory protestům Pentagonu před více než deseti lety. S touto domněnkou vystoupil analytik a někdejší dlouholetý pracovník amerického ministerstva Michael Maloof. Uvedený názor prezentoval v rozhovoru pro server rt.com.
Klíčové technologie
USA, Rusko a Čína v současnosti podle některých hlasů aktuálně svádějí nákladný technologický závod o dosažení světové vzdušné nadvlády. Nastupující prezident Spojených států Donald Trump se přitom nedávno setkal s představiteli společností vyvíjejících bojové letouny a diskutoval s nimi náklady na vývoj nové generace strojů.
Odcházející prezident USA Barack Obama zase na nedávné tiskové konferenci zmínil, že Čína se pokouší provádět kybernetické útoky na americké společnosti s cílem odcizit obchodní tajemství a příslušné technologie. Čínské pokusy získávat vojenská tajemství touto cestou jsou přitom dobře zdokumentované. Někteří experti se dokonce obávají, že nedávno představená čínská "neviditelná" stíhačka J-20 může mít základ v ukradené americké vojenské dokumentaci, a tudíž může soupeřit s americkými stroji F-22 a F-35 o vzdušnou nadvládu.
"Probíhá to již roky," konstatuje Maloof. Podle jeho názoru nastala situace, že technologie použitá na J-20 byla ve skutečnosti ukradena a odvozena téměř před desetiletím, buď nelegálně, či z exportních licencí, které vydalo americké ministerstvo obchodu navzdory námitkám ze strany ministerstva obrany USA.
Rozhovor v originálním znění si můžete přečíst zde.Maloof tvrdí, že v době, kdy k úniku došlo, sám v Pentagonu působil. Údajně se tak stalo za vlády prezidenta Billa Clintona. "Získali technologii stealth. Věcí, o kterou stále usilují a kterou možná již získali, je technologie horké sekce proudových motorů," konstatuje analytik. Dodává, že ta je absolutně klíčová, jelikož bez ní je třeba servisovat celé pohonné jednotky a vyřadit je na čas z provozu.
"Ale takovou technologii (Číňané) získají z jiných exportních (výrobků), jako z (motorů) Pratt & Whitney," varuje Maloof. Soudí, že vývoz amerických letounů lze obecně použít ke kopírování inženýrské práce. Čína tak nyní například spolupracuje se společnostmi napojenými na zbrojovku Lockhead Martin, která vyrábí "neviditelnou" stíhačku F-35, poukazuje analytik. Míní, že tímto způsobem získává základní design, který následně skombinuje s již dostupnou technologií.
Impozantní letadlo
"Dají to vše dohromady. Pak to bude velmi impozantní letadlo," varuje bývalý pracovník Pentagonu. Deklaruje, že J-20 je z čínské strany koncipován jako stíhač dlouhého doletu, který může v případě nutnosti operovat nad Východočínským a Jihočínským mořem.
J-20 přesto dle názoru Maloofa nedokáže soupeřit se stroji F-35 a F-22 v americké výzbroji. Čínský letoun má nicméně větší operační rádius a větší pumovnici než uvedené americké stíhače, podotýká odborník.
Neměla by být americká veřejnost znepokojena tím, že technologii stealth získala Čína? Naproti tomu se velmi mluví o kybernetických útocích na americké prezidentské volby, které údajně spáchalo Rusko. Považuje to Maloof za férové srovnání?
"Ne, tak tomu není. A dodal bych, že Číňané se nabourávají více a více," odpovídá rázně bývalý mluvčí amerického ministerstva obrany. Zdůrazňuje, že v Číně existují komplexní vojenské instituce, jejichž cílem je získávat pomocí počítačových útoků informace o duševním vlastnictví.
Takové jednotky se pokoušejí především neustále krást technologie amerických společností, varuje Maloof. "Nepolevují v tom," uzavírá analytik.
Související
27. listopadu 2024 17:55
27. listopadu 2024 10:46
26. listopadu 2024 8:41
24. listopadu 2024 8:44
23. listopadu 2024 17:42
22. listopadu 2024 16:03