reklama

Letiště - měkký podbřišek

Pět mrtvých a mnoho zraněných staví před americké bezpečnostní složky, ministerstvo národní bezpečnosti i cestující na letištích pochopitelně mnoho otázek, konstatuje odborník. Připomíná, že "měkký podbřišek" letišť se může stát zranitelným cílem, jak ostatně ukázal již loňský útok v Bruselu.

"Proč je nazvat měkkým podbřiškem?" pokládá si otázku Jacobson. Odpovídá, že kontrolní stanoviště v letecké dopravě, jejichž cílem je zabránit teroristickým útokům, vedou ke stále většímu zabezpečení samotného vzdušného prostoru, ale problémem zůstává, že pachatelé - v souladu se zákonem nezamýšlených konsekvencí - ustoupili od útoků na letouny ve vzduchu k útokům na prostory jako odletové a příletové haly.     

Tyto pozemní prostory letišť jsou atraktivní pro ty, kdo chtějí způsobit škody, jelikož se zde koncentruje velké množství lidí na relativně malé ploše, kterou je obtížné chránit bez vytvoření velkého nepohodlí pro cestující, vysvětluje expert. Poukazuje, že někteří prosazují, aby byly kontroly předsunuty před odbavovací prostory, což by ale zřejmě problém nevyřešilo, jelikož zranitelnost by se přesunula na jiné oblasti a náklady takového krok by byly neúnosné.   

  • Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.  

"A zdá se, že v případě páteční střelby by takový krok útoku nikterak nezabránil," deklaruje profesor. Připomíná, že podezřelý měl nejspíš zbraň již při sobě v odbaveném zavazadle, přičemž nedošlo k porušení standardních a zákonných protokolů při jeho kontrole při odletu z Anchorage a následně si ho střelec pouze vyzvedl po příletu.  

Bez ohledu na okolnosti, za kterých se střelec dokázal dostat ke zbrani, je dopad na cestující stejný - zvyšuje společenský strach z letecké dopravy a posiluje obavy o leteckou bezpečnost, soudí Jacobson. Míní, že incident nevyhnutelně přitáhne pozornost k více než čtyřem stovkám komerčních letišť ve Spojených státech a vyrojí se obavy, kdy a kde dojde k další takové události. "Pokud je cílem střelce přitáhnutí pozornosti, pak budou letiště nadále vysoko na seznamu terčů," dodává.    

Masová střelba každých 12 dní

Navzdory tomu data ukazují, že masová střelba na letištích je extrémně vzácná a letiště jsou pouze jedním z cílů pachatelů, přičemž v posledních letech docházelo k podobným incidentům i v nočních klubech, kinech a školách, zdůrazňuje odborník. Přestože střelbě na letištích se většinou věnuje mimořádná pozornost, potenciálním cílem je jakékoliv místo s velkou koncentrací lidí, které mají svobodu pohybu, varuje profesor.    

Zatím není jasné, proč si střelec tentokrát zvolil právě letiště, pokračuje Jacobson s poznámkou, že jelikož je podezřelý zadržen, vyšetřovatelé mohou získat důležité informace, které jim pomohou zabránit budoucím útokům. "Problém, kterému pochopitelně čelí, je ten, že útočníci vlci samotáři se nedají ze své podstaty předvídat a zastavit," uvádí odborník. Doplňuje, že v důsledku zůstávají neustálou a výraznou hrozbou.   

Zda byl páteční střelec, úřady identifikovaný jako Esteban Santiago, teroristou-vlkem samotářem, zatím není podle experta možné říci. Je však zřejmé, že problém lidí převážejících zbraně v odbavených zavazadlech se stane horkým a kontroverzním tématem pro bezpečnostní složky, stejně jako pro obě strany debaty o kontrole držení zbraní v USA, předvídá Jacobson. Podotýká, že bezpečnostní složky budou nepochybně také vyšetřovat, zda existovaly indicie, na jejichž základě mělo být střelci zakázáno létat.  

"Je to smutné, ale ať bude výsledek šetření jakýkoliv, můžeme si být již jistí, že toto nebyla poslední masová střelba v roce 2017," varuje profesor. Poukazuje, že od roku 2006 do poloviny roku 2015 ve Spojených státech došlo k masovému zabíjení, které FBI definuje jako usmrcení čtyř a více lidí současně, v průměru jednou za 12 dní. Většina takových případů nepřitáhne tak velkou pozornost jako ten z minulého pátku, konstatuje expert. Dodává, že pokud se nevinní a náhodní lidé stanou obětí masové střelby na letišti, vzbudí to jistý strach.     

Každý ví, že v USA zemře denně mnohem více lidí na silnicích než při masové střelbě, avšak bez ohledu na počet obětí takové incidenty zažehávají debatu o tom, jak nejlépe zamezit podobným událostem v budoucnu, píše Jacobson. "Tento druh záměrného, náhodného zabíjení vzbuzuje instinktivní reakci, která nás všechny spojuje," vysvětluje profesor. Deklaruje, že právě z tohoto důvodu budou letiště i nadále atraktivním terčem.  

reklama