Paříž - Massachusettský technologický institut v USA provedl studii týkající se emisí produkovaných v letech 2008 až 2015 upravenými vozy Volkswagenu prodanými v Německu. Výsledky dnes vydal časopis Environmental Research Letters.
Firma Volkswagen tvrdila, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí. Ve skutečnosti ale produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy. V září 2015 společnost přiznala, že do 11 milionů naftových vozů instalovala software, který falšoval výsledky měření produkovaných emisí. Skandál ji těžce poškodil a v září 2015 vedl k rezignaci generálního ředitele Martina Winterkorna.
Emise způsobí podle studie v Evropě 1200 předčasných úmrtí, přičemž mezi nejvíce zasaženými zeměmi budou Německo, Polsko, Francie a Česká republika. Podle vědců by 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen, tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat, prodaných v Německu v letech 2008 až 2015 mohlo zavinit v České republice až 72 předčasných úmrtí. Ve Francii by mělo být předčasně ohroženo až 84 životů, 160 v Polsku a až 500 v Německu. Život prý emise lidem zkrátí až o 10 let.
„Znečištění ovzduší velmi přesahuje hranice států. Nestará se o politické hranice; jde prostě za hranice. Takže auto v Německu může mít snadno významný dopad na sousední země, zvláště v hustě osídlených oblastech, jako je evropský kontinent,“ uvedl spoluautor studie Steven Barrett.
Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou a kam nejčastěji jezdí. Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon. To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.
Stejná skupina vědců se před časem zaměřila na dopady škodlivých emisí z 482.000 upravených aut automobilky prodaných v USA. Zde vyčíslila počet možných předčasných úmrtí v důsledku "dieselgate" na 60.
Témata: dieselgate, emise, Volkswagen
Související
16. září 2020 9:01
25. května 2020 13:39
8. prosince 2019 20:28
30. září 2019 14:31
18. září 2018 11:57