reklama

Írán oficiálně představil sofistikovaný tank vlastní výroby s názvem Karrar a spustil jeho sériovou výrobu. Podle Dehkana jde o jeden z nejmodernějších tanků na světě, co se týče síly, přesnosti a pohyblivosti týče.

Podle agentury MNA je tank vybaven elektronickým systémem kontroly palby, laserovým zaměřovačem, balistickým počítačem a pokrokovým navigačním zařízením. Stroj je tak na příklad schopen střílet na pohybující se cíle za tmy.

Tank má k dispozici také automatický systém kulometné palby a je neprodyšně uzavřený, což z něj činí obojživelné vozidlo. Dokáže se dostat přes hladinu řeky, ale umí se také pohybovat i pod hladinou, tudíž pro něj není ani rozvodněný terén překážkou.

"Karrar je v některých aspektech ještě dokonalejší než ruský T-90MS," dodal íránský ministr obrany s tím, že sériová výroba tanku bude probíhat v provincii Lorestan na západě země. 

Ruské tanky T-90 patří neodmyslitelně k historii tamního armádního pokroku a naposledy je východní velmoc nasadila při bojích v Sýrii. Typ T-90MS, na který odkazuje Dehkana, je modernizovaná exportní verze tanku poháněná výkonným motorem a vybavena optikou Sosna-U, navigačním systémem GLONASS a reaktivním pancéřováním.

Íránský Karrar může ale směle konkurovat i jednomu z nejmodernějších tanků světa, ruské T-14 Armatě. Ten se vyznačuje zejména netradičním umístěním posádky, která se nenachází v tzv. věži stroje, nýbrž ve zvláštní kapsli položené níže a sestává jen ze dvou až tří členů posádky. Zničit tuto kapsli se zdá být skoro nemožné. Ruský tank je lehčí a rychlejší než západní analogie.

Armata je vybavena novým dálkově ovládaným vysokotlakým kanónem ráže 125 mm 2A82-1M s hladkým vývrtem. Oproti starší verzi kanónu 2A82 došlo k prodloužení hlavně ze 48 na 52 ráží, čímž se pravděpodobně zvýšila přesnost i úsťová rychlost vystřeleného náboje. Vývoj byl zahájen v roce 2009, poprvé byly stroje z testovací série představeny 9. května 2015 na vojenské přehlídce na Rudém náměstí ke Dni vítězství.

I přes ukázku nového íránského tanku je Armata podle řady zahraničních expertů stále nejlepším tankem na světě. Odpovídá mu nejen vybavení a pancíř, ale i výše zmíněný fakt, že posádka je vůbec poprvé umístěna do izolované pancéřové kapsle a zvyšuje se její naděje na přežití i v případě přímého zásahu tanku.