Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Mýtné na německých dálnicích nebude? Spolková rada může zákon shodit ze stolu

Německá vlajka
Německá vlajka
Foto: Pixabay

Berlín - Zavedení mýtného na německých dálnicích i pro osobní auta ještě není jisté. Spolková rada bude totiž v pátek rozhodovat o tom, zda uplatní právo námitky. To by mohlo kontroverzní zákon pozdržet. Německá vláda počítá s tím, že poplatky budou zavedeny v roce 2019.

Výše mýtného se má lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek je navržen v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 676 korun), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 korun). Nejdražší roční mýtné má být 130 eur (3513 korun). Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, má roční mýtné přijít na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 korun).

O zavedení mýtného pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Zástupci některých spolkových zemí, kteří zasedají ve Spolkové radě, se ale obávají, že by paušální zavedení mýtného ohrozilo příhraniční obchod a spolupráci.

Dopravní výbor a Finanční výbor Spolkové rady se obávají "vážných negativních hospodářských dopadů na podnikatele v příhraniční oblasti" a požaduje, aby bylo možné části dálnic ze systému mýtného vyjmout. Kritický je i výbor pro životní prostředí.

Všechny tři výbory se u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovily pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Takový postup může Spolková rada použít mimo jiné v případech, kdy není ke schválení zákona nezbytný její souhlas, protože se legislativa přímo netýká práv jednotlivých zemí.

Zprostředkovací výbor je složen ze 16 členů Spolkové rady a stejného počtu poslanců Spolkového sněmu. Jeho cílem je najít kompromisní řešení a dát doporučení Spolkovému sněmu, jestli námitku Spolkové rady přijmout, či nikoli. Není-li dohodovací řízení úspěšné, může Spolkový sněm původní návrh zákona přijmout v novém hlasování. K přehlasování námitky je v takovém případě potřeba absolutní většina hlasů.

Vyslovení námitky by tedy vedlo k jednání, které není časově omezené a může se protáhnout na několik měsíců. To by mohlo ohrozit mýtné jako takové. V září se totiž uskuteční volby do Spolkového sněmu a není vůbec jisté, že by se v něm poté pro návrh znovu našla většina.

Témata:  mýtné Německo dálnice

Související

Aktuálně se děje

5. června 2025 11:43

Jiřina Bohdalová se cítí slabší. Lidé z jejího okolí promluvili

Jiřina Bohdalová v uplynulých dnech vyděsila fanoušky, protože ji po čase zase potrápilo zdraví. Dokonce vynechala dvě akce, na nichž by za běžných okolností nechyběla. Jak mluví o jejím aktuálním stavu lidé z okolí slavné herečky? 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační fotografie.

Komentář

36 let od masakru na Náměstí nebeského klidu. Čína šíří svá chapadla po celém světě

Čínský režim 36 let po masakru na Náměstí nebeského klidu stále bezostyšně ignoruje odpovědnost za zločiny proti lidskosti a tvrdě potlačuje svobodu projevu. Místo vyrovnání se s vlastní minulostí rozprostírá své chapadla ekonomického a politického vlivu do celého světa. Pod rouškou investic a půjček uvádí státy do chudoby. Export autoritářských praktik je varovným signálem pro všechny demokracie – a nejen pro ně. Obětním beránkem čínského vlivu se stává už i Rusko.