Brusel/Berlín - Evropská komise se rozhodla ukončit řízení, které od roku 2015 vedla s Německem kvůli jeho plánu na dálniční mýtné pro osobní auta. Zatímco pro Brusel je tedy vše vyřízeno, na Berlín se chystá žaloba.
Podle EK Německo přijalo potřebné změny pravidel a odstranilo tak možnou diskriminaci na základě národnosti. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt verdikt komise přivítal. "Teď je to i Bruselem úředně potvrzeno: Mýtné přichází," napsal ministr v tiskové zprávě zaslané ČTK. Na zavedení mýtného do praxe, které podle něj povede ke spravedlnosti na německých silnicích, bude Německo rychle pracovat, podotkl.
Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried ale již uvedl, že Vídeň s postupem komise nesouhlasí a připraví žalobu k soudnímu dvoru EU. "Špatné rozhodnutí komise otevírá dveře vzájemné diskriminaci mezi členskými státy EU," prohlásil. Komise se nyní podle Vídně musí tématem německého mýta opět zabývat a mimo jiné si vyžádat i postoje Německa a Rakouska. Leichtfried poznamenal, že pokud Brusel nebude ve věci aktivní, pak bude cesta pro rakouskou žalobu volná.
Žalobu zvažuje i Česká republika, ministerstvo dopravy nicméně navrhlo vládě počkat s konečným rozhodnutím právě na verdikt Evropské komise.
Německo nakonec letos v březnu původní podobu pravidel upravilo. Mýtné nakonec začne pro osobní auta platit v roce 2019. Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Témata: Evropská komise (EK), Německo, mýtné, silnice
Související
21. srpna 2024 21:31
19. srpna 2024 20:30
25. července 2024 11:28
18. července 2024 15:20
7. února 2024 18:49