Washington - Webové zpravodajství Business Insider si vzalo na mušku obchodní řetězec Lidl. Ten se chystá expandovat po celém území Spojených států. Server si klade otázku, jak je možné, že ceny jsou v Lidlu, v porovnání s konkurenčními řetězci, podstatně nižší.
Evropský potravinářský řetězec Lidl dorazil také do Spojených států. Tam je velkým konkurentem, podle analytiků z Jeffries má v průměru o 9 procent nižší ceny než celoamerický řetězec Wallmart. Některé produkty Lidl nabízí o 50 levnější, než jiné řetězce. Americký server Business Insider se rozhodl přijít na kloub této konkurenční výhodě. Lidl se zatím zabydlel na deseti místech východního pobřeží USA, do poloviny roku 2018 chce mít otevřeno na 80 prodejen.
Server našel několik důvodů, proč jsou ceny v Lidlu nižší než v ostatních řetězcích. Prvním důvodem je, že na pultech zákazníci najdou pouze výrobky od soukromých dodavatelů. Soukromé značky tvoří 90 procent sortimentu řetězce a jejich výrobky jsou dodávány speciálně jenom pro Lidl. Tím si řetězec zajistí finanční výhodu – odpadá potřebný zprostředkovatel zboží a tím i dodatečné náklady na dodavatele. Společnost má také větší kontrolu nad výrobními náklady a může stanovit vlastní ceny.
Druhým důvodem je omezená nabídka produktů. Příkladem může být hořčice – Lidl nabízí pouze tu od soukromého dodavatele a pak také národní značku, omezená nabídka vzbuzuje větší kupní sílu dodavatelů, neboť objednává ve větší množství menší počet produktů.
Třetí výhodou Lidlu je, že prodává zejména „rychle-mizející položky“. Jde o to, že řetězec upřednostňuje prodej každodenních věcí namísto zboží, které je speciální nebo obecně méně žádané v rámci každodenní báze.
Vliv na nízké ceny má překvapivě i velikost obchodu. A prodejny Lidlu patří právě k těm menším. Ve Spojených státech jsou sice jeho prodejny větší, než v Evropě, ale zároveň zaujímají jenom čtvrtinu prostoru tradičního amerického supermarketu Kroger.
Nižší náklady na práci? Ano i to je jedním z důvodu nízkých cen v Lidlu. Řetězec se snaží zaměstnat co nejméně lidí a tím udržet náklady na práci nižší. Supermarket lidskou sílu nahrazuje efektivními technologiemi, navíc zákazník si musí zeleninu či ovoce vážit sám a to samé se týká ukládání nákupu do tašek. S ním v některých obchodních řetězcích pomáhají zaměstnanci. Zaměstnanci Lidlu jsou prý navíc vyškoleni tak, že dokáží zvládnout jakoukoliv potřebnou činnost v obchodě, jsou tak efektivnější a flexibilnější.
Šestou výhodou je to, že řetězec ponechává zboží v regálech často ve stejných krabicích, ve kterých bylo dovezeno. To opět snižuje náklady řetězce na práci. Lidl vynakládá méně financí na reklamy a propagaci značky ve svém obchodě. Řetězec šetří také na energiích a snaží se do svých obchodů nechat pronikat denní světlo tak moc, jak to jen jde. Co se týče celkové propagace řetězce, i tam se Lidl řadí k „nízko nákladovým provozům“. Pro reklamu využívá zejména místní rádia, ale také sociální sítě.
Související
19. října 2024 18:22
30. ledna 2022 10:17
11. prosince 2021 10:40
16. května 2021 22:00
16. května 2021 15:55
31. března 2021 10:53