Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU chce v roce 2030 u aut o 30 procent nižší emise

Vlajka EU
Vlajka EU
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Brusel - Evropské komise dnes zveřejnila návrh, který má zajistit v EU "čistou mobilitu". Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30 procent nižší emise než v roce 2021.

Návrh, kolem kterého se v posledních dnech výrazně lobbovalo, dnes představili místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič, komisař pro klimatické změny a energie Miguel Cañete a komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," míní Šefčovič. Zdůraznil, že auta byla v Evropě vynalezena a nyní je podle něj čas na to, udělat to znovu.

Komise totiž varuje, že evropští automobiloví výrobci by mohli o své světové prvenství v souboji s firmami z USA, Japonska, Jižní Koreje či Číny snadno přijít právě v segmentu nízkoemisních vozů, který v budoucnosti čeká rozvoj.

Návrh je součástí snah komise zajistit splnění celkového cíle zredukovat emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 nejméně o 40 procent, jak se unie zavázala v Pařížské klimatické dohodě.

Komise dnes přišla s návrhem předpokládajícím, že průměrné emise v EU nově registrovaných osobních a dodávkových automobilů budou muset být v roce 2025 o 15 procent a v roce 2030 o 30 procent nižší ve srovnání s rokem 2021, cíl tak už nebude definován v absolutní hodnotě CO2 na kilometr. Cíl ovšem bude mezi výrobce rozdělen na základě testů emisí všech nových aut a dodávkových aut v jejich flotile.

Tato měření budou založena na přesnější metodě označované zkratkou WLTP. Pokud výrobce svůj specifický emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu ve výši 95 eur (asi 2500 Kč) za každý gram CO2 na kilometr navíc za každý v tom roce nově registrovaný automobil.

Výrobci, kteří dosáhnou vyššího podílu bezemisních či nízkoemisních aut než je oněch 15 či 30 procent, budou "odměněni" méně přísným celkovým cílem snižování emisí CO2. "Kvóta na elektromobily" či na vozy jezdící na vodík jako taková ale v návrhu není.

Komise předpokládá, že zvýšené náklady na ekologičtější automobily budou dostatečně vyváženy úsporami na palivu při jejich používání. V roce 2025 by měla být u nově pořízeného vozu úspora asi 600 eur (téměř 16.000 Kč), v roce 2030 dokonce až 1500 eur (téměř 40.000 Kč), a platit to má i pro auta koupená z druhé ruky.

Témata:  automobilový průmysl Evropská komise (EK) auto EU

Související

Aktuálně se děje

7. listopadu 2025 8:16

Brzobohatý byl připraven na rozsudek ve sporu s Kuchařovou. Zase je všechno jinak

V Česku jde o jednu z nejsledovanějších kauz. Spor mezi bývalými manželi Ondřejem Brzobohatým a Taťánou Kuchařovou se táhne už dlouho, ale pomalu spěje k rozsudku. Padnout měl v těchto dnech, jenže nakonec je zase všechno jinak. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Sergej Lavrov

Lavrov záhadně zmizel. Spekuluje se o jeho pádu

Zprávy o tom, že Sergej Lavrov, který je již déle než dvacet let hlavní tváří ruské diplomacie, chyběl na středečním důležitém zasedání Rady bezpečnosti Ruska, kde se jednalo o možném obnovení jaderných testů, vyvolaly v Moskvě značné spekulace. Lavrov byl totiž jediným stálým členem rady, který se jednání s prezidentem Vladimirem Putinem neúčastnil, což podnítilo intenzivní debaty o potenciálních otřesech v čele ruské diplomacie.