Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Můžou za zřícení letadla MS804 teroristé? Na toto přišla analýza

Airbus A320 společnosti Egypt Air
Airbus A320 společnosti Egypt Air
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Káhira – Dnes v noci záhadně zmizel Airbus A320 společnosti Egypt Air. Různé zdroje mluví o tom, že se letadlo pravděpodobně zřítilo. Co se skutečně stalo, se snaží ve své analýze zjistit i společnost Stratfor.

Šlo o útok?

Let společnosti Egypt Air na cestě z Paříže do Káhiry měl na palubě 66 lidí – 56 cestujících a 10 členů posádky – a v době svého zmizení z radaru letěl ve výšce okolo 11 kilometrů. Podle zástupců společnosti nedošlo k vyslání žádného nouzového signálu, ani nic nenasvědčovalo problémům.

„Mechanické selhání je v této výšce nepravděpodobné – takováto událost se obvykle odehraje při startu nebo při přistání, kdy je letadlo nejvíce namáháno. Nelze vyloučit katastrofické selhání těla letounu. Je také možné, že došlo k zásahu raketou země-vzduch, ačkoliv ozbrojenci v Egyptě a přilehlých oblastech zřejmě nemají přístup k raketám, které by byly schopny zasáhnout letadlo v takové výšce," uvádí analýza.

„Odpálení improvizovaného výbušného zařízení je mnohem zřejmější možností. Na rozdíl od bombového útoku letu 9268 Metrojet ze sinajského města Šarm aš-Šajch v říjnu 2015 ale let 804 Egypt Air odlétal z Paříže. Bezpečnostní opatření na letišti Charlese de Gaulla jsou v porovnání s mnoha jinými letišti přísná a po nedávných útocích v Paříži a Berlíně byla ještě posílena. Ale i malé a jednoduché improvizované výbušné zařízení v kabině letadla nebo přepravním prostoru mohlo letadlo v této výšce značně poškodit a vést ke komplikacím," tvrdí dále analýza.

Kdo je za zmizení zodpovědný?

Dále vysvětluje, že v případě letu 9268 bylo do bombového útoku zapojena i pomoc zevnitř společnosti, což by mohlo platit i v případě tohoto letu.

„Pokud je příčinou zmizení letu útok, nikoliv nehoda, je pravděpodobné, že nějakým způsobem došlo k zapojení někoho zevnitř. Mohla do toho být zapojena obsluha zavazadel (jako v případě Metrojetu), člen posádky, nebo dokonce pilot (jako v případě zřícení letu 990 společnosti Egypt Air z roku 1999 nebo zřícení letu Germanwings 9525 z března roku 2015)," varuje analýza.

Jak na závěr dodává, nyní je klíčové nalezení letadla a ohledání jeho stavu. Ve hře přitom podle analýzy nejsou jen katastrofické scénáře. „Například selhání elektroniky by pilotům zřejmě umožnilo doplachtit s letadlem k zemi a předejít katastrofickému rozpadu, takže by trosek nebylo mnoho. Úmyslné zřícení letadla by zanechalo trosky jen v malé oblasti. Výbušné zařízení nebo projektil by naopak vedly k rozpadu letadla – obzvláště s ohledem na velkou výšku, ve které letělo – a trosky by se tak nacházely v mnohem větší oblasti," uzavírá.

Témata:  Egypt letecké nehody zřícení letadla Egypt Air

Související

Aktuálně se děje

18. září 2025 14:07

Šokující proměna Evy Burešové. Všechno je možné, vzkazuje fanouškům

Evě Burešové se podařilo překvapit své fanoušky dosud nevídaným způsobem. Populární herečka a zpěvačka a partnerka kuchaře Přemka Forejta odhalila svou novou image. Změna snad už nemohla být výraznější. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Donald Trump

Trump navrhuje, aby vláda trestala televizní stanice, které o něm informují negativně

V návaznosti na pozastavení vysílání show Jimmyho Kimmela prezident Donald Trump navrhl, že televizní stanice, které o něm informují „negativně“, by měly být vládou potrestány. Trump, který oslavil Kimmelovo pozastavení, učinil tento návrh během letu zpět do USA ze státní návštěvy ve Velké Británii. Řekl, že velké americké sítě jsou „z 97 % proti mně,“ i když pro toto číslo nepředložil žádné důkazy. Na základě tohoto statistického údaje uvedl, že by jim měly být odebrány licence.