Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Můžou za zřícení letadla MS804 teroristé? Na toto přišla analýza

Airbus A320 společnosti Egypt Air
Airbus A320 společnosti Egypt Air
Foto: Wikipedia **www.wikipedia.org**

Káhira – Dnes v noci záhadně zmizel Airbus A320 společnosti Egypt Air. Různé zdroje mluví o tom, že se letadlo pravděpodobně zřítilo. Co se skutečně stalo, se snaží ve své analýze zjistit i společnost Stratfor.

Šlo o útok?

Let společnosti Egypt Air na cestě z Paříže do Káhiry měl na palubě 66 lidí – 56 cestujících a 10 členů posádky – a v době svého zmizení z radaru letěl ve výšce okolo 11 kilometrů. Podle zástupců společnosti nedošlo k vyslání žádného nouzového signálu, ani nic nenasvědčovalo problémům.

„Mechanické selhání je v této výšce nepravděpodobné – takováto událost se obvykle odehraje při startu nebo při přistání, kdy je letadlo nejvíce namáháno. Nelze vyloučit katastrofické selhání těla letounu. Je také možné, že došlo k zásahu raketou země-vzduch, ačkoliv ozbrojenci v Egyptě a přilehlých oblastech zřejmě nemají přístup k raketám, které by byly schopny zasáhnout letadlo v takové výšce," uvádí analýza.

„Odpálení improvizovaného výbušného zařízení je mnohem zřejmější možností. Na rozdíl od bombového útoku letu 9268 Metrojet ze sinajského města Šarm aš-Šajch v říjnu 2015 ale let 804 Egypt Air odlétal z Paříže. Bezpečnostní opatření na letišti Charlese de Gaulla jsou v porovnání s mnoha jinými letišti přísná a po nedávných útocích v Paříži a Berlíně byla ještě posílena. Ale i malé a jednoduché improvizované výbušné zařízení v kabině letadla nebo přepravním prostoru mohlo letadlo v této výšce značně poškodit a vést ke komplikacím," tvrdí dále analýza.

Kdo je za zmizení zodpovědný?

Dále vysvětluje, že v případě letu 9268 bylo do bombového útoku zapojena i pomoc zevnitř společnosti, což by mohlo platit i v případě tohoto letu.

„Pokud je příčinou zmizení letu útok, nikoliv nehoda, je pravděpodobné, že nějakým způsobem došlo k zapojení někoho zevnitř. Mohla do toho být zapojena obsluha zavazadel (jako v případě Metrojetu), člen posádky, nebo dokonce pilot (jako v případě zřícení letu 990 společnosti Egypt Air z roku 1999 nebo zřícení letu Germanwings 9525 z března roku 2015)," varuje analýza.

Jak na závěr dodává, nyní je klíčové nalezení letadla a ohledání jeho stavu. Ve hře přitom podle analýzy nejsou jen katastrofické scénáře. „Například selhání elektroniky by pilotům zřejmě umožnilo doplachtit s letadlem k zemi a předejít katastrofickému rozpadu, takže by trosek nebylo mnoho. Úmyslné zřícení letadla by zanechalo trosky jen v malé oblasti. Výbušné zařízení nebo projektil by naopak vedly k rozpadu letadla – obzvláště s ohledem na velkou výšku, ve které letělo – a trosky by se tak nacházely v mnohem větší oblasti," uzavírá.

Témata:  Egypt letecké nehody zřícení letadla Egypt Air

Související

Aktuálně se děje

8:41

Vykolejený vlak dnes způsobil potíže v České Třebové. Provoz je silně omezen

Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy