Berlín - Spolkový správní soud v Lipsku v úterý rozhodl, že německá města mají možnost zakázat jízdu naftových vozů. Vláda Angely Merkelové je ale přesvědčena, že se tomu ve většině znečištěných měst podaří předejít.
Města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost zakázat jízdu naftových vozů. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich i Mnichov nebo Berlín.
"My vycházíme z toho, že velká část měst, kde je jsou hranice čistoty ovzduší překročeny mírně, tento problém překoná bez jakýchkoliv zákazů jízdy," řekl dnes na tiskové konferenci v Berlíně mluvčí vlády Steffen Seibert, podle něhož by k dodržení maximálních hodnot oxidu dusičitého (NO2) měla v těchto případech stačit i jiná opatření. "Jasným cílem spolkové vlády je vyhnout se zákazům jízdy tam, kde to je možné," zdůraznil.
Maximální povolené hodnoty NO2 loni překročilo asi 70 německých měst. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která soudní případ iniciovala, očekává, že by se asi ve 30 městech skutečně mohlo podařit množství oxidu dusičitého dostatečně snížit i za pomoci jiných opatření, než jsou zákazy jízdy. Zároveň je ale přesvědčena, že zhruba ve 40 městech se jim vyhnout nepůjde.
Mluvčí vlády Seibert se také vyjádřil k tématu takzvané modré plakety, která by na celém území spolkové republiky umožnila jednoduše rozlišovat mezi čistšími a špinavějšími auty.
Ministr spravedlnosti Heiko Maas (SPD) požaduje, aby automobilky na své náklady vybavily naftová auta splňující emisní normu Euro 5 a Euro 6 novými katalyzátory.
Témata: Německo, automobilový průmysl, ekologie
Související
19. listopadu 2024 15:42
19. listopadu 2024 9:30
15. listopadu 2024 16:36
7. listopadu 2024 20:11
22. října 2024 17:22