Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pátrání po letu MH370? Trosky prý mohou ležet jinde, než se očekávalo

Ostrov Reunion, na kterém byly pravděpodobně nalezeny trosky letu MH370
Ostrov Reunion, na kterém byly pravděpodobně nalezeny trosky letu MH370
Foto: Google Earth

Sydney/Kuala Lumpur - Do pátrání po zmizelém letu MH370 se před několika týdny zapojila soukromá námořní společnost Ocean Infinity. Hledači po troskách začali pátrat v lednu, předpokládalo se, že bude trvat 90 dní a že malajské úřady za něj zaplatí asi 50 milionů dolarů. Jenže termín se chýlí ke konci a tak začínají mít všichni strach, že se letoun nikdy nenajde.

Pátrání po troskách letu MH370 bylo v prosinci loňského roku oficiálně uzavřelo. Po novém roce ale do hry vstoupila společnost Ocean Infinity, která dala pozůstalým novou naději. Jenže jak se zdá, i toto hledání skončí nezdarem, píše server news.com.au.

Do akce se zapojilo plavidlo Seabed Constructor a 65 členů jeho posádky – a přestože společnost zůstává stále optimistická, prohledala už celkem 16 tisíc z celkových 25 tisíc kilometrů čtverečních bez výraznějšího úspěchu. Právě tento prostor byl australskými experty určen jako „nejpravděpodobnější“ místo odpočinku letu MH370.

Královské malajské námořnictvo má na palubě Seabed Constructor dva své důstojníky - Azmiho Rosedeeho a Adbula Halima Ahmada Nordina, kteří denně posílají informace o vývoji do Kuala Lumpuru.

Tyto zprávy ukazují, že vyhledávací loď se například musela potýkat s až patnáctimetrovými vlnami. „Už je to více než 30 dní, ale vyhledávací tým zůstává optimistický," uvedli Rosedee a Nordin v písemném rozhovoru pro New Straits Times. „Děláme vše pro to, abychom našli letadlo. Prožili jsme několik drsných dnů ... dnů, které bychom nebyli schopni přežít bez vytrvalosti a silné vůle. Operace pokračují, i když je moře drsné ... ale pro nás je obtížné nasadit AUV (autonomní podvodní plavidla). To nás zpomaluje,“ informují Malajci.

„Kromě toho je mořské dno v pátrací oblastí kopcovité a nerovnoměrné. To také narušuje schopnost AUV důkladně prohlédnou oblast. Když se to stane, tým musí poslat AUV znovu do dolů oblastí, které nebyly prozkoumány sonarem. Tím je zajištěno pokrytí celého poloměru,“ popisují.

Let MH370 malajské společnosti Malaysia Airlines zmizel z radaru na cestě z Kuala Lumpuru do Pekingu 8. března 2014. Nevyslal žádný signál nebo zprávu. Zmizelo všech 239 cestujících a celá posádka stroje Boeing 777. Všichni jsou považováni za mrtvé, jejich těla se ale nikdy nenašla. Předpokládá se, že letadlo asi hodinu po startu radikálně změnilo kurz a havarovalo v oceánu u západní Austrálie o šest hodin později.

V lednu australský oceánograf z institutu CSIRO určil novou oblast, kde by se mohl let MH370 nacházet a kam by plavidlo Ocean Infinity mělo zaměřit své úsilí. David Griffin tvrdí, že letadlo by mohlo ležet 35 stupňů jižně v jižním Indickém oceánu. „Oceánografický důvod, proč 35 [stupňů na jih], je, že proud ve všech těchto zeměpisných šířkách směřuje na východ," vysvětluje.

„Takže pokud by k havárii došlo někde v těchto zeměpisných šířkách, pak by byla velká pravděpodobnost, že se alespoň jedna nebo dvě věci objeví v Austrálii. Zatímco v Africe se objevilo 20 nebo 30 takových kousků, v Austrálii se neobjevila žádný," zdůraznil. 

Jeho tvrzení, že letadlo by se mohlo nacházet na tomto místě, vychází z toho, že australští vyšetřovatelé věří, že let MH370 mohl mít zapnutých pět různých režimů řízení autopilota, když se zřítil do oceánu. Výpočty ze čtyř nastavení vedou na místo, kde se teď pátrá. Páté nastavení by ale ukazovalo na místo, o kterém hovoří Griffin. To by navíc vysvětlovalo, proč většina zbytků, o nichž se věří, že pocházejí z letu MH370, objevila u afrického pobřeží v místech jako Mauricius, ostrov Réunion, Tanzanie a Mozambik a proč nebyl žádný kus nalezen u Austrálie.

Malajsijská vláda slíbila zaplatit americké společnosti Ocean Infinity až 70 milionů dolarů, pokud do tří měsíců nalezne vraky nebo černé skříňky letu MH370

Ministr dopravy Liow Tiong Lai uvedl, že existuje 85% šance na nalezení trosek v nové ploše o rozloze 25 tisíc čtverečních kilometrů. „Primárním posláním společnosti Ocean Infinity je zjistit umístění trosek a / nebo obou letových zapisovačů ... a musejí představit jasné a věrohodné důkazy, které potvrdí přesné jejich umístění," řekl na tiskové konferenci. Pokud bude mise úspěšná do tří měsíců, vláda podle Liowa zaplatí společnosti Ocean Infinity 20 milionů dolarů za úspěšné prohledání 5000 km čtverečních, 30 milionů dolarů za 15 000 kilometrů čtverečních, 50 milionů dolarů za 25 000 kilometrů čtverečních a 70 milionů dolarů za trosky letadla nebo černé skříňky.

Generální ředitel Ocean Infinity Oliver Plunkett upřesnil, že vyhledávací loď má osm autonomních podvodních vozidel vybavených hi-tech kamerami, sonary a senzory schopnými mapovat mořské dno v rychlejším tempu. Plunkett dodal, že podmořská plavidla mohou pokrýt 1200 čtverečních kilometrů denně a dokončit pátrání v oblasti velké 25 000 kilometrů čtverečních během měsíce. „Máme reálné vyhlídky, abychom to našli," řekl v lednu.

Témata:  zmizelý Boeing 777 letu MH370 Austrálie Malajsie

Související

Aktuálně se děje

21. listopadu 2024 12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.