reklama
Kometa 64P Wirtanen proletí kolem Země! Můžete ji vidět i vy - anotační obrázek
Kometa 64P Wirtanen proletí kolem Země! Můžete ji vidět i vy

Deník The New York Times ve středu napsal, že odstartovala "lovecká sezona" na Macrona. Již několik týdnů stávkami protestují zaměstnanci státního železničního podniku SNCF, kteří odmítají postupnou liberalizaci sektoru nařízenou Evropskou unií a také plán omezit zaměstnanecké výhody. Studenti zase kritizují reformu přijímacího řízení na veřejné vysoké školy, úředníci se bouří proti plánovanému zrušení 120.000 postů ve státní správě a energetici žádají vznik nové služby pro dodávky elektřiny a plynu.

Francouzi se dnes proto museli připravit na omezení v železniční dopravě, ale také na "cílené výpadky" elektrického proudu. Co se týče vlaků, pojede dnes přibližně třetina vysokorychlostních spojů TGV či dvě pětiny regionálních vlaků. Podle agentury Reuters stávka energetiků snížila výkon jaderných a uhelných elektráren o více než čtyři gigawatty. Očekává se také, že demonstranti z řad studentů znovu zablokují mnohé univerzitní kampusy.

Mluvčí odborové organizace SUD Rail Fabien Villedieu se domnívá, že spojení různých proudů odporu je v současné situaci nutné. "Tváří v tvář tak odhodlanému člověku, jakým je Macron, máme malou šanci na úspěch, pokud strávíme všechen čas bojem ve vlastním rohu," řekl televizi FranceInfo.

"Nevěřím v konvergenci bojů. Je tady rozhořčení, ale nevidím žádné společné body," reagoval ministr financí Bruno Le Maire. Podobně se vyjádřil sám prezident Macron, podle nějž jednotlivá hnutí nemají mnoho společného.

Slučování protestních proudů se také nezamlouvá umírněnějšímu odborovému svazu CFDT, napsala agentura AFP. Zatím se k mobilizaci nepřidala ani další velká organizace Force ouvrière (Dělnická síla). To by se mohlo změnit po jejím sjezdu na konci měsíce, protože nastupující šéf svazu Pascal Pavageau je této myšlence otevřen.

Pro prezidenta Macrona a jeho deklarovaný záměr transformovat Francii představuje současná bouře největší výzvu za necelý rok úřadování. Mezi dělníky a střední třídou je jeho popularita velmi nízká, ovšem alespoň ve věci reformy SNCF je zatím podle všeho veřejné mínění na jeho straně. V novém průzkumu televize BFMTV vyjádřilo 62 procent respondentů podporu prezidentovu záměru dotáhnout reformu do konce.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama