Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak zastavit uprchlíky? Řidiči kamionů zkouší vlastní nápady, migrantům se to líbit nebude

Uprchlíci, ilustrační foto
Uprchlíci, ilustrační foto
Foto: UNHCR

Praha - Migrační vlna oproti předchozím rokům sice polevila, přesto se uprchlíci ze zemí Blízkého východu a Afriky stále snaží dostat severněji do Evropy. Jednou z nejproblematičtějších lokalit je přechod mezi Francií a Británií, Eurotunel spojující Folkestone a Calais. A své o tom ví zejména řidiči kamionu.

Právě pro ně je mnohdy cesta do Británie noční můrou. V živé paměti totiž stále mají obrazy z loňského či předloňského léta, kdy do oblasti severofrancouzského města Calais přišly tisíce migrantů, kteří se odsud snažili dostat do Británie.

U přístavního města dokonce vzniklo provizorní tábořiště, takzvaná Džungle, kde žilo až 8000 lidí. Na konci roku 2016 jej francouzské úřady zlikvidovaly, stále se na místě podle odhadů ale pohybují stovky migrantů.

Jejich cílem byla Británie, na kterou se snažili dostat všemi možnými způsoby. Tím nejčastějším bylo v jednom z kamionů, kteří skrze Eurotunel každodenně přijíždí do Spojeného království.

Situace se po nějaké době stala kritickou. Migranti blokovali místní silnice, stavěly zátarasy a odmítali řidiče pustit dál. V mnoha případech je také fyzicky napadali a vše vygradovalo v červnu loňského roku, kdy po jednom takovém incidentu řidič zemřel.

Vozidlo narazilo do jednoho ze stojících kamionů a šlo o první případ úmrtí řidiče v souvislosti s umělými zátarasy. Přistěhovalci se tímto způsobem snaží zpomalovat nákladní vozidla v naději, že se do nich dostanou, aby se mohli nechat odvézt přes Lamanšský průliv do Británie.

Policie následně zjistila, že překážky na dálnici pomáhalo klást i několik Eritrejců a Etiopanů ve věku od 13 do 16 let, takže se na ně za vzniklou situaci nevztahuje trestní zodpovědnost. Celý případ ale vyděsil řidiče nákladních aut mířících nejen do Británie. Kamiony jsou totiž pro migranty nejpohodlnějším dopravním prostředkem všude po Evropě.

Řidiči se proto celou věc rozhodli řešit po svém. Podle zahraničních médií se někteří z nich ze strachu před skupinami útočících migrantů vyzbrojili, jiní se obrátily na úřady a žádají, aby situaci neprodleně vyřešily. Další řidiči odmítají jezdit po některých trasách.

Někteří celou věc vyřešili méně násilným způsobem. Kamiony si polepili cedulemi, které mají uprchlíky upozornit na to, že nemíří do destinací, které jsou pro migranty atraktivní. Na silnicích tak lze potkat nákladní auta s cedulemi upozorňujícími na to, že kamion nemíří na sever Evropy, nejede do Německa, Británie, nebo naopak že míří do Ruska, v němž je "- 40 stupňů".

Témata:  uprchlíci řidiči

Související

Aktuálně se děje

9:49

Kolik bere Hana Zagorová? Uplynulo 36 let od legendárního projevu komunisty Jakeše

Jedna významná událost českých dějin, která přispěla k pádu komunistického režimu, se pojí s dnešním datem. V revolučním roce 1989 pronesl tehdejší generální tajemník KSČ Milouš Jakeš legendární projev v kulturním domě v Červeném Hrádku v Plzni, v němž se opřel i do umělců v čele s Hanou Zagorovou. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Julija Svyrydenková

První změna premiéra od začátku války. Ukrajinu povede Julija Svyrydenková

Ukrajinská Nejvyšší rada dnes rozhodla o jmenování nové premiérky. Poslanci schválili do čela vlády Juliji Svyrydenkovou, čímž odstartovali výraznou rekonstrukci kabinetu, kterou inicioval prezident Volodymyr Zelenskyj. Tento krok přichází v době, kdy země čelí nejen pokračující ruské invazi, ale i měnícím se vztahům s hlavními zahraničními partnery, zejména Spojenými státy.