reklama

Experti, kteří se zmizením letadla zabývali, nedokázali jasně určit, co se vlastně stalo. Případ by tak podle nich mohl osvětlit jen nález vraku letounu.

Předpokládá se, že se Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines zřítil v jižní části Indického oceánu západně od australského pobřeží, když se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Pátracím týmům se navzdory rozsáhlé mezinárodní operaci a následnému soukromému hledání v Indickém oceánu nepodařilo vrak letadla objevit.

Ve čtyřsetstránkové zprávě vyšetřovací tým zopakoval dřívější tvrzení malajsijské vlády, že bylo letadlo úmyslně odkloněno od své trasy a po přerušení komunikace ještě asi sedm hodin pokračovalo v letu. Důvod zmizení letounu ale není podle vyšetřovatelů stále možné určit, přičemž "nelze vyloučit možný zásah třetí strany".

Jenže expert na vyšetřování leteckých záhad tuto zprávu zpochybňuje. Dokument podle něj může být podvrh. Navíc obvinil úřady, že odmítají poskytovat důležité informace. Protože letadlo nebylo zatím nalezeno, objevila se řada konspiračních teorií.

Podle jedné z nich například letadlo letělo příliš vysoko a v důsledku toho pilot ztratil vědomí a letadlo šlo k zemi. Podle další pilot havaroval se strojem záměrně – to ale oficiální zpráva předložená vyšetřovateli odmítla.

Letecký odborník Victor Iannello, který vede skupinu nezávislých vyšetřovatelů, jež se snaží vyřešit tajemství letu MH370, tvrdí, že některé části dokumentu nejsou úplné a že se zdá, že další části byly upraveny.

„Je zklamáním, že více než čtyři roky po zmizení MH370, stále žádáme Malajsii, aby uvolnila zadržovaná data. Anomálie naznačují, že protokoly o provozu, které se v přehledech zobrazují, nejsou úplné a že obsah zpráv byl změněn,“ tvrdí Iannello.

„Údaje o vojenských radarech jsou dalším příkladem datového souboru, který nebyl nikdy zcela zveřejněn - a to navzdory jeho významu při poskytování informací o tom, jak stroj letěl po odklonu z letového plánu. Je důležité, aby Malajsie poskytla úplný, nemodifikovaný protokol všech komunikací pro období 7. března 2014 mezi 12:48 a 20:00,“ žádá úřady expert.

„Je to obzvláště důležité z hlediska otázek týkajících se zpožděné reakce malajsijských úřadů poté, co let MH370 zmizel,“ dodává Iannello.

Některé teorie o zmizení zahrnují únos letadla teroristy, možné sestřelení letadla a či záhadného pasažéra, který se tajně dostal do letadla. V souvislosti s pilotem se pak spekuluje, že využil let jako sebevražednou misi. Zastánci této teorie poukazují na jeho poslední slova cestujícím předtím, než byl kontakt ztracen. Pilot totiž řekl: „Dobrou noc, Malaysian tři sedm nula".