Vídeň – Rakouská učitelka veřejně promluvila o nedostatečné znalosti němčiny u studentů z její školy, kde studují z velké části děti, které nemají němčinu jako rodný jazyk. A ministerstvo školství jí naznačilo, že by si své názory měla nechat pro sebe.
Ředitelka jedné z vídeňských škol Andrea Walachová mluvila v rakouských médiích o „ztracené generaci" dětí migrantů, které navštěvují její školu. Poukázala především na to, že se jen velmi obtížně učí německy.
V rozhovoru pro tamní list Kurier odhadla, že třetina těch, kteří nemluví dobře německy, bude mít v pozdějším věku problémy, protože takoví lidé budou „nezaměstnatelní" a budou se spoléhat na další podporu státu.
Rozhovor vyšel v deníku o víkendu, obratem na něj zareagovaly úřady. Ředitelka obdržela dopis z ministerstva školství, ve kterém jí úředníci naznačili, že kdyby si nevěděla rady se svou prací, školní inspektor ji poskytne „pokyny".
„A prý kdybych neměla nápady, jak se s tím vypořádat, měla bych si dát pozor na to, abych své názory nesdělovala veřejně," uvedla učitelka, co jí ministerstvo v dopise napsalo. Samo ministerstvo novinám řeklo, že učitelce nechce nasazovat roubík.
Walachová uvedla, že asi 98 procent studentů na její střední škole nepovažuje němčinu za svůj mateřský jazyk, a to včetně uprchlíků, kteří v poslední době přišli do Vídně, a dětí, které se narodily v Rakousku rodinám migrantů.
„Existují děti, které se narodily ve Vídni, a jejichž rodiče žijí ve Vídni po mnoho let, ale které byly prvních šest let vychovány ve jejich mateřském jazyce. Sotva znají slovo německy, nečetly nikdy žádnou obrázkovou knihu nebo neviděly německé programy v televizi. To znamená, že když přijdou do školy, teprve začnou s osvojování jazyka, "řekla v rozhovoru pro ORF tento týden.
Podle celostátních statistik mluví každé páté dítě doma jiným jazykem než němčinou, asi 58 procent dětí v mateřských školkách nemluví němčinou jako mateřským jazykem.
Ředitelka dodala, že její učitelé už teď poskytují zájemcům doučování, další podpora by podle ní měla ale přijít i z jiných stran, například od sociálních pracovníků. Poukazuje na to, že okolnosti, ve kterých děti žijí, jsou často „velmi složité".
„Vím, že učitelé potřebují silnou podporu od pomocného personálu. Neměl by to být učitel, který brzy ráno volá domů dětem a říká jim: měly byste hned přijít do školy. S tím by měli pomoci například sociální pracovníci," myslí si Walachová.
Posílení podpory ze strany sociálních pracovníků ve vídeňských školách je již projednáváno městskou radou, která se zavázala vyčlenit pro tento účel 24 milionů eur. Walachová dodala, že problém by mohla vyřešit povinná docházka v mateřských školách a to nejméně po dobu dvou let.
Mnohé opoziční strany kritizují zjevnou snahu ministerstva školství umlčet učitele. Strana zelených už se obrátila na parlament s dotazem, zda to je obvyklý způsob, jakým úřad reaguje na obavy učitelů. Předseda Strany zelených David Ellensohn řekl: „Neměli bychom dovolit umlčení vídeňských učitelů. Musíme si tyto informace vyslechnout z první ruky a odpovídajícím způsobem reagovat."
Související
22. listopadu 2024 11:29
16. listopadu 2024 8:49
2. listopadu 2024 20:44
2. listopadu 2024 14:01
2. listopadu 2024 13:15
25. října 2024 11:23