reklama

"Stanovujeme rozhodná a tvrdá pravidla, která agresivně sníží znečištění, které ubližuje lidem a naší planetě - a zároveň ušetříme rodinám peníze," uvedl ve vyjádření šéf EPA Michael Regan.

Nové nařízení vstoupí v platnost od roku 2023 a jeho přísnost se bude každý rok zvyšovat o pět až deset procent. Podle návrhu předchozí vlády se limity měly zvyšovat o 1,5 procenta ročně. Své plné síly pak Bidenovo opatření dosáhne od roku 2026. Všechny automobily, včetně velkých SUV a pickupů, pak budou muset být schopny ujet 40 mil na jeden galon paliva, což odpovídá spotřebě asi 5,9 litru na 100 kilometrů.

Podle Regana se jedná o "obří krok vpřed" ve snaze splnit klimatické cíle Bidenovy administrativy. Opatřením se podle něj zároveň "vydláždí cesta k plně elektrické, bezemisní budoucnosti dopravy".

Podle vlády bude díky novému nařízení do roku 2026 na 17 procent všech nově prodaných aut plně elektrických nebo částečně elektrických. Již v roce 2023 budou tato vozidla podle propočtů vlády tvořit sedm procent veškerého vozového parku v USA.

EPA dále uvádí, že se nařízením nejen zpomalí tempo klimatických změn, ale zmírní se rovněž dopady znečištěného ovzduší na veřejné zdraví. Řidičům se rovněž sníží náklady vzhledem k menší spotřebě paliva, tvrdí agentura.

Biden si dal za cíl snížit emise skleníkových plynů nejméně o polovinu do roku 2030 a snaží se započít s rozsáhlým obratem od spalovacích motorů k elektrickým vozidlům. Za tímto účelem již například v minulosti propagoval elektrickou verzi pickupu Ford F-150, dlouhodobě nejprodávanějšího auta v USA.

Součástí Bidenova plánu bylo rovněž poskytnout Američanům daňovou úlevu v hodnotě 7500 dolarů (168.000 korun) na nákup nových elektrických vozidel. Toto opatření je nicméně součástí Bidenova obřího investičního balíku, který má nyní výrazně zkomplikovanou cestu ke schválení kvůli odmítavému postoji senátora Joea Manchina. Regan dnes řekl, že vláda bude dále bojovat za prosazení této daňové úlevy, i bez ní však pokládá nová pravidla ohledně spotřeby za "uskutečnitelná, cenově dostupná a dosažitelná".

Oznámení vlády přivítaly skupiny bojující za ochranu životního prostředí. Zástupci automobilek se k němu však postavili zdrženlivěji. Šéf koncernu AAI John Bozzella prohlásil, že zpřísnění oproti původně očekávaným limitům bude vyžadovat výrazné navýšení prodejů elektrických vozidel. "K dosažení těchto konečných cílů bude nepochybně zapotřebí přijetí podpůrných vládních opatření - včetně pobídek pro spotřebitele (...) a podpora americké výroby a rozvoj dodavatelských řetězců," uvedl v prohlášení Bozzella.