reklama

Letecké společnosti přišly v letech 2020 a 2021 o desítky miliard dolarů kvůli omezením zavedeným ve snaze omezit šíření nemoci covid-19. Situace se začala lepšit v roce 2022 s obnovou leteckého cestování, zejména v letních měsících, připomíná agentura Reuters.

Vlivem nedávného obnovení provozu v Číně bude oživení odvětví pokračovat, konstatoval šéf IATA Willie Walsh. "Očekává se, že tato dynamika bude pokračovat i v novém roce, a to navzdory přehnaným reakcím některých vlád na znovuotevření Číny," uvedl Walsh. Čína ode dneška obnovuje skupinové zájezdy svých občanů do dvou desítek zemí organizované cestovními kancelářemi.

Zatímco evropští dopravci loni zaznamenali meziroční nárůst dopravy o 132,2 procenta, severoamerické letecké společnosti vykázaly zvýšení o 130,2 procenta. Návrat na předpandemickou úroveň závisí na tom, jak rychle se podaří obnovit cestování do Číny a z ní, opakují analytici a zástupci odvětví.

"Je nezbytné, aby si vlády vzaly ponaučení, že omezení cestování a uzavření hranic mají na zpomalení šíření infekčních nemocí v globálně propojeném světě jen malý pozitivní dopad," zdůraznil v tomto ohledu Walsh.

Řada zemí, mimo jiné Francie, zavedla povinné testování na covid-19 pro cestující z Číny. To v leteckém odvětví vyvolalo protesty.

Některé letecké společnosti uvedly, že v příštích měsících začnou znovu otevírat některé linky do Číny. Lety však budou méně časté než před pandemií. Například aerolinky Air France-KLM začátkem tohoto měsíce informovaly, že od července začnou provozovat každodenní lety do Hongkongu, Šanghaje a Pekingu. British Airways zase od 23. dubna zahájí lety mezi Londýnem a Šanghají.

Podle aktuálních letových řádů by v roce 2023 mohlo být mezi Asií a Evropou stále podstatně méně letů než v roce 2019, vyplývá z údajů společnosti Cirium.