reklama

Kritika zazněla například v deníku Asahi šimbun, který čtenáře na svých internetových stránkách vyzval, aby se k tradici bónenkai vyjádřili. Někteří uvedli, že se nadcházejících večírků obávají, protože si před svými výše postavenými kolegy budou muset dávat pozor na své chování. Jistý pisatel přitom označil firemní večírky za "hotová muka".

Podle ankety deníku Asahi šimbun se mnoha zaměstnancům ulevilo, že kvůli riziku nové vlny epidemie nemoci covid-19 firmy večírky na závěr roku zrušily nebo bónenkai pořádají on-line. "Líbí se mi uvolněná atmosféra (on-line večírků). Byl bych pro, aby tento typ party zůstal i po skončení pandemie," napsal jeden z diskutérů.

V nedávném průzkumu společnosti Nippon Life Insurance více než 60 procent dotázaných odpovědělo, že podobné večírky po pracovní době "nejsou potřeba"; za "naprosto nutné" je naopak označilo 11 procent respondentů.

Odpůrcům této zvyklosti nejvíc vadil tlak na zaměstnance dodržovat firemní hierarchii při akcích, které by měly být bezstarostnými společenskými setkáními. Další uvedli, že bónenkai považují za jistou formu neplacených přesčasů. Více než pětina účastníků průzkumu řekla, že jednoduše nemají rádi alkohol.

"Počet lidí, kteří zpochybňují potřebu scházet se nad sklenkou alkoholu, vzrostl v době, kdy kvůli opatřením přijatým s cílem omezit šíření koronaviru nebylo možné večírky pořádat," řekl Tomoki Inoue z firmy Nippon Life Insurance japonské tiskové agentuře Kjódó.

Navzdory kritikám ale bónenkai zůstávají důležitým datem v pracovním kalendáři, příležitostí zamyslet se nad uplynulými 12 měsíci a utužit kolektiv nad společným drinkem. Tradice se přitom netýká jen korporátů. Také školy, univerzity a státní úřady si často v prosinci rezervují v restauracích večery s neomezenou konzumací jídla a nápojů.

Rychlý návrat k časům před pandemií, kdy jediným zdravotním rizikem nočního hýření byla následná kocovina, se ale čekat nedá, ačkoli počet případů nákazy koronavirem v Japonsku zůstává nízký a japonské bary a restaurace jsou již opět bez omezení otevřené. Podle analytické firmy Tokyo Shoko Research 70 procent firem uvedlo, že letos nebudou bónenkai pořádat. Loni v prosinci to bylo 94 procent společností.