Jemenští povstalci z řad Húsíů souhlasili s inspekcí expertního týmu OSN na opuštěném tankeru u pobřeží Jemenu s nákladem 1,1 milionu barelů ropy, jemuž hrozí každou chvíli rozlomení. S odkazem na vyjádření nejmenovaného zdroje z organizace o tom informovala agentura AFP. Podle mezinárodních expertů představuje tanker riziko bezprecedentního znečištění v Rudém moři.
Ve strojovně lodi byla zjištěna trhlina a to by mohlo "vést ke katastrofě". Danou věcí se tak bude zabývat Rada bezpečnosti OSN na zvláštním zasedání 15. července, uvedl mluvčí OSN Stéphane Dujarric.
"(Konečně) oficiálně schválili návštěvu plavidla evaluačním a opravářským týmem OSN," řekl AFP její zdroj.
Tanker FSO Safer, starý 45 let, kotví u jemenského přístavu Hudajdá, který kontrolují povstalci z řad Húsíů. To znemožňuje expertům OSN inspekci plavidla, které nebylo prakticky udržováno od vypuknutí války před pěti lety mezi Húsíi podporovanými Íránem a jemenskou vládou s podporou koalice v čele se Saúdskou Arábií.
Pokud experti získají přístup na tanker, provedli by menší opravy a stanovili by další etapy prací. "Doufáme, že rychle budou přijata logistická opatření, aby tato práce mohla začít," řekl Dujarric.
The #FSOSafer is an environmental disaster waiting to happen in the Red Sea. The UK has joined the call demanding the #Houthi militia to allow @UN inspectors access to the derelict tanker and remove the oil before it is too late! #SalvageTheSAFER pic.twitter.com/4dB4n7WMUb
— International Observatory of Human Rights (@observatoryihr) July 10, 2020
Jemenská vláda varovala, že by tanker Safer mohl způsobit "největší ekologickou katastrofu na regionální a světové úrovni".
Hodnota nákladu tankeru se odhaduje na 40 milionů dolarů (944 milionů korun), tedy na polovinu toho, kolik činila před poklesem cen ropy. Podle expertů je ještě nižší, protože surovina má špatnou kvalitu.
Jemenský premiér Maín Abdal Málik Saíd vyzval ve čtvrtek mezinárodní společenství k potrestání Húsíů za to, že zabránili OSN v inspekci plavidla. Peníze za ropu by podle něj měly být vynaloženy na zdravotnictví a humanitární projekty.
V květnu byl na tankeru zjištěn únik plynu v chladicím potrubí. To explodovalo a voda se dostala do strojovny, což "vytvořilo skutečně nebezpečnou situaci", řekl Ian Ralby, nejvyšší představitel námořní rady IR Consilium, která situaci zblízka monitoruje. Kromě toho se do nádrží s ropou namísto nehořlavých plynů dostává vzduch a zvyšuje se tím rovněž riziko zničující exploze.
Americký ministr zahraničí Mike Pompeo nedávno varoval, že pokud se tanker rozlomí, "zdevastuje ekosystém Rudého moře" a naruší hlavní lodní trasy. "Húsíové musejí povolit přístup (na tanker) dříve, než ta časovaná nálož vybuchne," prohlásil Pompeo.
Humanitární koordinátorka OSN pro Jemen Lise Grandeová řekla agentuře AFP, že rozlomení tankeru by způsobilo dvě katastrofy: ekologickou dosud nevídaného rozsahu a humanitární, protože ropa by učinila přístav Hudajdá nepoužitelným. O zdroj obživy by tak přišlo i odhadem 68.000 rybářů v dané oblasti.
Tanker zakoupila v 80. letech minulého století jemenská vláda a od té doby trvale kotvil nedaleko jemenského pobřeží. Sloužil jako překladiště jemenské ropy před jejím vývozem. Válka však všechny tyto aktivity zastavila, z tankeru odešla jeho posádka a Húsíové na loď nikoho nepouštěli. Po letech bez patřičné údržby je nyní tanker v dezolátním stavu.
Témata: Jemen, ekologická havárie, Mike Pompeo, tankery
Související
20. července 2024 21:50
20. července 2024 20:12
9. června 2024 16:34
18. ledna 2024 21:11
15. ledna 2024 10:18
13. ledna 2024 11:34