"V letošním roce budou Poláci hledat dárky v levnějších kategoriích zboží a častěji zvolí sladkosti, knihy, sportovní příslušenství či dárkové poukazy místo drahých parfémů, šperků nebo počítačových her," cituje z průzkumu agentura PAP. Za opatrnějším přístupem Poláků k výdajům stojí rostoucí ceny, hrozící hospodářská krize a obavy o pracovní místa.

Průzkum ukázal, že 45 procent respondentů plánuje příbuzným koupit levnější dárky. Více než třetina hodlá snížit počet dárků na osobu a zhruba třetina obdaruje menší počet lidí.

Tempo meziročního růstu spotřebitelských cen v Polsku v říjnu zrychlilo na 17,9 procenta ze zářijových 17,2 procenta. Inflace se tak nachází na nejvyšší úrovni za 26 let. Analytici přitom očekávají, že inflace se ještě zvýší.

"Náš průzkum ukazuje, že přes 60 procent Poláků znepokojují rostoucí ceny a že většina z nich už omezila výdaje," uvedl Patryk Rudnicki ze společnosti Bain & Company.

Také Češi plánují omezovat své vánoční výdaje. Například průzkum agentury STEM/MARK pro Home Credit z poloviny října ukázal, že za vánoční dárky bude letos v menší míře utrácet 57 procent dotázaných. V loňském roce podle něj šetřilo na nákupu dárků 40 procent lidí. Podle listopadového průzkumu společnosti Ipsos pro investiční platformu Portu plánují téměř dvě pětiny Čechů utratit za letošní Vánoce méně než před rokem.