Informovaly o tom agentury, které tento krok Kremlu označily za součást snahy utlumit činnost nepohodlných sdělovacích prostředků před zářijovými volbami do Státní dumy, dolní komory parlamentu. The Insider reagoval ujištěním, že bude ve své dosavadní práci pokračovat.

Ruská vláda popírá systematickou snahu umlčet kritické hlasy. Označení "zahraniční agent" používá pro nevládní organizace financované ze zahraničí, které podle úřadů vyvíjejí politickou činnost. Termín má z éry rozpadlého Sovětského svazu hanlivý podtext a používá se vůči subjektům určeným ke zvláštní vládní kontrole.

The Insider patří ke známým ruským investigativním médiím. Společně se stejně zaměřeným serverem Bellingcat pracoval na několika Kremlu nepříjemných případech. Jedním z nich bylo vyšetřování otravy vedoucí osobnosti ruské opozice Alexeje Navalného. Rozhodný kritik Kremlu tvrdí, že šlo o pokus o jeho zabití, za nímž stojí ruský prezident Vladimir Putin.

"V důsledku zařazení The Insider na seznam ministerstva spravedlnosti vás s potěšením informujeme, že naše redakce bude i nadále fungovat jako obvykle a bude udržovat naši redakční politiku," sdělil server v prohlášení, které zveřejnil na svých webových stránkách. "Budeme i nadále poskytovat našim čtenářům úplné a necenzurované veřejné informace,“ slíbil zároveň.

Nálepka "zahraniční agent" znamená, že dotyčná média musejí své materiály doprovázet prohlášením, že je zveřejňuje mediální organizace "plnící funkci zahraničního agenta".

Toto označení ministerstvo spravedlnosti už dříve přidělilo také dvěma jiným známým nezávislým médiím, zpravodajskému portálu VTimes a serveru Meduza. VTimes několik týdnů poté oznámil ukončení činnosti kvůli nedostatku financí.