"Soud vyhověl správní žalobě Roskomnadzoru," sdělil podle agentury TASS představitel soudu. Agentura doplnila, že Rozskomnadzor žalobu podal kvůli tomu, že redakce Nové gazety včas nepředložila své stanovy, jak to v Rusku ukládá zákon o médiích.

V březnu šéfredaktor Nové gazety Dmitrij Muratov, laureát Nobelovy ceny za mír, oznámil, že jeho list přerušuje činnost až do ukončení ruské "speciální operace" na Ukrajině. Vysvětlil, že se tak děje poté, co noviny dostaly několikátou výstrahu od cenzurního úřadu. Muratov přitom použil spojení "speciální operace", kterým Kreml označuje válku na Ukrajině rozpoutanou Ruskem na konci února a jehož uplatňování se snaží vynutit i v médích.

Novaja Gazeta, kterou v roce 1993 Muratov spoluzakládal, byla jedním z posledních nezávislých médií v Rusku. Noviny jsou známé hlavně pro své vyšetřování korupce nebo porušování lidských práv v Čečensku. Pro list pracovala i uznávaná novinářka Anna Politkovská, která byla v roce 2006 zavražděná.

Po začátku války na Ukrajině skončila v Rusku řada nezávislých médií nebo pozastavila činnost. Přispěl k tomu i v březnu přijatý zákon, který zavedl trestní odpovědnost za publikaci toho, co státní moc v Rusku označí za dezinformace a lživé zprávy o ruské armádě, za diskreditaci ozbrojených sil a za výzvy k sankcím.

Úřad Vysoké komisařky pro lidská práva OSN (OHCHR) dnes uvedl, že rozhodnutí ruského soudu je "novou ranou nezávislosti ruských médií, jejichž činnost už byla okleštěna právními restrikcemi a rostoucími kontrolami státu, zavedenými po útoku Ruské federace na Ukrajinu," řekla dnes podle agentury AFP mluvčí úřadu Ravina Shamdasaniová.