Spojené státy dnes zveřejnily seznam stovky letadel z Ruska, která nebudou moci létat do zahraničí. Jde o stroje americké výroby nebo letadla s americkými součástkami, které podle ministerstva obchodu porušily svým návratem do Ruska nařízení o kontrole exportu.
Týká se to asi pětiny flotily Aeroflotu a letadel dalších ruských aerolinek, ale také soukromých letadel včetně stroje Gulfstream G650, který patří oligarchovi Romanu Abramovičovi.
"Tento seznam zveřejňujeme proto, abychom dali světu na srozuměnou, že ruským a běloruským společnostem a oligarchům nedovolíme beztrestně cestovat, pokud to porušuje naše zákony," uvedla ministryně obchodu Gina Raimondová.
Celkem 99 letadel, které Washington do svého seznamu zahrnul, v podstatě bude muset zůstat na zemi, protože firmám, které těmto strojům doplní palivo, poskytnou údržbu nebo servis, hrozí tvrdé postihy včetně vysokých pokut a trestního stíhání. Podle agentury Reuters jsou tak vyloučené lety za hranice Ruska a pravděpodobně i domácí lety, protože americké sankce mohou postihnout i servisní firmy, které operují v Rusku.
O část své flotily, konkrétně 33 strojů Boeing, tak zřejmě dočasně přijde Aeroflot. Na americkém seznamu jsou i letadla aerolinek AirBridge Cargo, Utair, Nordwind, Azur Air a Aviastar-TU.
Podle nařízení o kontrole exportu potřebovala po 24. únoru, kdy Rusko zahájilo invazi na Ukrajinu, letadla americké výroby nebo obsahující více než čtvrtinu součástek vyrobených v USA zvláštní povolení v případě, že poletí na ruské území.
Hrozí Rusku kvůli sankcím bankrot? Ekonomové se neshodnou
Ačkoliv je Rusko silně zasaženo sankcemi, bankrot mu podle Martina Pohla, makroekonomického analytika Generali Investments, nehrozí. "Rusku rozhodně státní bankrot nehrozí. Vládní dluh nedosahuje ani 20 % HDP a Rusko vlastní obrovská aktiva v zahraničí. Může nastat situace, kdy Ruská vláda nebude moci nebo spíše nebude chtít zaplatit. To se týká zejména investorů z tzv. nepřátelských zemí, kam patříme i my," uvedl ve vyjádření, které má server Globe24.cz k dispozici.
"Situace je značně nepřehledná a investoři netuší, zda a jakým způsobem proběhne příští splátka. Například držitelé rublových státních dluhopisů se dodneška nedostali ke kuponům, které měli obdržet před dvěma týdny. Peníze vyplacené ministerstvem financí byly totiž zmrazené a jejich převod je zablokovaný současnou regulací na pohyb kapitálu," dodal.
Ruská centrální banka podle něj dlouhodobě patří mezi nejlépe fungující instituce v Rusku a krizi zvládá. "Na kolaps rublu zareagovala přerušením obchodování s ruskou měnu, akciemi a dluhopisy. Doplnila to prudkým zvýšením základní úrokové sazby na 20 % a omezeními na pohyb kapitálu. Obyčejní Rusové se tak oficiální cestou nedostanou k více než 10 tisícům amerických dolarů, vývozci mají povinnosti konvertovat 80 % svých příjmů do rublů a zahraniční investoři nemají přístup k výnosům z ruských akcií a dluhopisů," doplnil ekonom.
Tomáš Sedláček, ekonom ČSOB, ale ve vysílání České televize uvedl, že sankce mohou vést ke "krachu země seshora". Signálem, že to opravdu může fungovat, je právě navýšení základní úrokové sazby z 9,5 % na 20 procent poté, co rubl klesl o 30 % právě kvůli dopadům západních sankcích.
"Kolaps hodnoty rublu určitě nahlodá dřív nebo později kupní sílu této měny a mohl by zničit úspory obyčejných Rusů. Některé odhady ekonomů počítají s tím, že tvrdé ekonomické sankce by mohly jenom letos způsobit snížení hrubého domácího produktu Ruska o 4 až 5 %, inflaci dostat někam nad 10 % a možná výš a donutit centrální banku zvýšit úrokové sazby ještě nad oněch dvacet procent. Pravdou ale je, že dosažení těchto výsledků není otázkou hodin, a zřejmě ani dnů. Možná, že to lidé zvenku zatím tolik nevidí, ale i stále víc Rusů začíná mít kvůli omezením potíže v každodenním životě," doplnil pro Globe24.cz Pavel Daniel, ekonomický komentátor serveru EuroZprávy.cz.
Témata: Rusko, USA, letectví a letadla
Související
23. listopadu 2024 15:04
23. listopadu 2024 9:50
21. listopadu 2024 19:33
21. listopadu 2024 12:46
19. listopadu 2024 17:54
19. listopadu 2024 11:55