Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V Německu začala druhá stávka pilotů Eurowings, část letů je zrušena

Letadla, ilustrační foto
Letadla, ilustrační foto
Foto: Pixabay

V Německu začala časně ráno podle plánu druhá stávka pilotů nízkonákladových aerolinek Eurowings za lepší pracovní podmínky. Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit (VC) uvedl, že letecká společnost nepředložila žádnou novou nabídku, proto piloti přistoupili k protestu.

Část letů je zrušena, z dnešních 400 by se jich ale mělo uskutečnit více než 230 a také v úterý a ve středu se počítá s realizací více než poloviny letového plánu. Omezení se dotknou i spojení západoněmeckého Düsseldorfu s Prahou, odřeknuta byla v obou směrech večerní linka.

Obzvláště tvrdě stávka zasáhla letiště v Düsseldorfu. Ještě před jejím oficiálním zahájením bylo zrušeno 102 ze 171 dnešních letů Eurowings. Düsseldorfské letiště na webu upozorňuje cestující, aby se předem informovali, zda jejich spoj nebyl odřeknut. Na letišti v Kolíně nad Rýnem bylo zrušeno 43 spojení, v Berlíně 11 z 20 a ve Stuttgartu 40 vzletů a přistání.

Narušeny jsou i odlety a přílety z Prahy do Německa, stejně jako při minulé stávce se omezení týká spoje mezi Prahou a Düsseldorfem. Zatímco ranní spoj se uskutečnil podle letového řádu, večerní linka s příletem do české metropole ve 20:00 je podle stránek pražského letiště zrušena. Odřeknut byl i let z Prahy do Düsseldorfu ve 20:40.

Za necelých 14 dní je to už podruhé, co piloti dceřiné společnosti Lufthansy přestali pracovat. Při první stávce 6. října byla zrušena zhruba polovina všech letů. Desetitisíce cestujících proto musely přesednout na jiné lety či vlak, nebo cestu odložit. Stávku, kterou se piloti snaží dosáhnout lepší kolektivní smlouvy včetně delších období odpočinku, společnost Eurowings kritizovala jako nepřiměřenou a nezodpovědnou.

Předmětem vyjednávání není zvýšení mezd, ale více času na odpočinek a zkrácení pracovní doby. Odbory poukazují na to, že dosud běžné plánování práce až do zákonem určených limitů vede k přetížení zaměstnanců a že takovýto postup může být jen výjimkou.

Aerolinky tvrdí, že nabídnutý balíček úlev s deseti dodatečnými dny volna v roce navíc a se zkrácením týdenní pracovní doby o tři hodiny je na hranici ekonomické únosnosti. Firma rovněž poukazuje na to, že stávka jen povede ke komplikacím pro cestující a k milionovým ztrátám, což ohrozí pracovní místa.

To dnes novinářům řekl i finanční šéf aerolinek Kai Duve, podle kterého každý den protestu stojí firmu dvoumístnou sumu v řádu milionů eur. Vyzval proto odbory, aby opět usedly k jednacímu stolu. "Nyní musíme jednat, do té doby nebude žádná nová nabídka," řekl.

To, že část letů se navzdory stávce může uskutečnit, je dáno tím, že strojů rakouské dceřiné společnosti Eurowings Europe se protestní akce netýká. Tato letadla jsou tedy během stávky plně vytížená. Stávka VC se netýká také letecké společnosti Eurowings Discover, která operuje z Frankfurtu a Mnichova. Eurowings navíc využívá letadla partnerských společností, která také budou létat.

Po pilotech Eurowings nově hrozí stávkou jejich kolegové z aerolinek Swiss, které jsou švýcarskou dceřinou společností Lufthansy. Pro stávku, pokud jednání o nových kolektivních smlouvách budou nadále bezvýsledná, se na valném shromáždění vyslovilo 95,9 procenta přítomných. Další kolo jednání je ohlášeno na 22. a 23. října.

Témata:  Německo Eurowings letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

22. listopadu 2024 16:03

USA zavádí nové sankce proti Rusku. Pocítí je celá Evropa

Spojené státy zavádějí nové sankce vůči Moskvě, které mohou výrazně ovlivnit evropské zákazníky platící za ruský plyn, destabilizovat ruský devizový trh a posílit závislost Ruska na Číně. Na tyto dopady upozorňují ruští ekonomové, píše server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy