"Již bylo vypraveno více než 100 vagonů a další smlouva na 150.000 tun byla podepsána s obchodníkem s obilím," oznámil Balickij. Typickým železničním vagonem používaným na Ukrajině lze přepravit přibližně 70 tun obilí. Nákladními automobily se podle Balického z oblasti vyveze dalších zhruba 100.000 tun měsíčně.

Vývoz ze Záporožské oblasti se odehrává nejprve přes Rusko a teprve odtud je posláno konečným odběratelům v Turecku, Egyptě či Saúdské Arábii. Naopak z přístavu Berďansk na pobřeží Azovského moře zatím vyvážet nelze kvůli "politickým problémům", dodal Balickij.

Jeho slova do jisté míry korespondují s nedávno publikovanými zjištěními deníku The Wall Street Journal (WSJ), který ve videu popisuje "pašeráckou cestu", po níž kradené obilí putuje z Ukrajiny na Blízký východ. Investigace odhalila i transporty z Berďansku, hlavní koridor ale údajně vede z města Kamjanka-Dniprovska, rovněž v Záporožské oblasti. WSJ shromáždil důkazy o tom, že obilí odtud Rusové odváží nejméně od května.

Russia Is Using a Secret Network to Steal Ukrainian Grain | WSJ (8:17) | zdroj: wsj.com


Rusko po únorové invazi na Ukrajinu rychle dobylo jižní část Záporožské oblasti s přístavem Berďansk. Postup na sever byl však zastaven, takže samotné hlavní město oblasti Záporoží zůstává pod kontrolou Kyjeva.

Ukrajina je předním světovým vývozcem obilí a rostlinných olejů, před válkou země vyvážela až šest milionů tun obilí měsíčně. Ruská blokáda však narušila dodávky přes námořní přístavy, které dříve zajišťovaly většinu exportu. Ukrajina se tak musela zaměřit na vývoz po železnici a přes malé přístavy na Dunaji.

Rusko podle Kyjeva rozkrádá zásoby obilí na okupovaných územích, Moskva to opakovaně popřela. Podle satelitních snímků americké společnosti Maxar Technologies ruské lodě přepravují ukrajinské obilí mimo jiné do Sýrie.