Plány společnosti Meta na zavedení cílené reklamy do aplikace WhatsApp budí v Evropě značné obavy. Společnost proto oznámila, že nový reklamní model nebude v Evropské unii spuštěn dříve než v roce 2026. Oznámila to irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která v EU dohlíží na dodržování pravidel GDPR právě u společnosti Meta.
WhatsApp začal v posledních dnech představovat nové funkce v záložce „Aktualizace“, které kromě předplatného zahrnují i možnost cíleného zobrazování reklam. Ty by měly být postupně zaváděny pro uživatele po celém světě, avšak s výjimkou EU.
Plánované reklamy mají být personalizovány nejen podle chování uživatele na WhatsAppu, ale i na základě údajů z propojených účtů na Facebooku a Instagramu. Právě toto propojení vyvolalo vlnu kritiky ze strany evropských organizací pro ochranu soukromí, které varují před dalším sběrem a sdílením osobních údajů mezi platformami.
Irský komisař pro ochranu údajů Des Hogan ve čtvrtek potvrdil, že WhatsApp regulátorům oznámil, že spuštění nového modelu v EU neproběhne před rokem 2026. „Byli jsme informováni, že tento nový produkt nebude na trhu EU spuštěn dříve než v roce 2026. Se společností WhatsApp se sejdeme a budeme o možných problémech dále jednat,“ uvedl Hogan.
Dodává, že irský úřad bude reklamy WhatsAppu konzultovat i s dalšími evropskými regulátory, aby bylo možné jednotně reflektovat případné výhrady napříč členskými státy.
WhatsApp zatím trvá na tom, že nový reklamní model bude zaveden „v co nejvíce na soukromí orientované podobě“. Meta rovněž uvedla, že propojení údajů mezi platformami bude probíhat pouze v případě, že s tím uživatelé výslovně souhlasí.
Mluvčí WhatsAppu v prohlášení potvrdil, že jde o „globální aktualizaci“, která bude nasazována postupně v různých regionech světa.
Meta se již v minulosti dostala do střetu s evropskými úřady kvůli ochraně osobních údajů – například kvůli zavádění nástrojů umělé inteligence, které musela v EU pozastavit právě kvůli tlaku irského regulátora.
Druhý komisař, Dale Sunderland, doplnil, že s WhatsAppem o reklamním modelu dosud podrobně nejednali. „Jsme na úplném začátku. Budeme se tomu věnovat jako u každé nové funkce, ale zatím je příliš brzy říci, zda zde existují nějaké nepřekročitelné hranice,“ uvedl.
Zatímco v některých částech světa může WhatsApp s novým reklamním modelem začít již během letošního léta, uživatelé v Evropské unii mají zatím alespoň částečnou jistotu, že jejich chatovací aplikace zůstane bez reklamních zásahů – alespoň do roku 2026.
Témata: WhatsApp
Související
6. června 2025 13:38
28. května 2025 17:29
21. května 2025 11:05
9. května 2025 15:07
11. prosince 2024 22:15
28. dubna 2023 12:40