reklama

V maloobchodě kromě motorových vozidel se sezónně očištěné tržby snížily v prosinci reálně meziměsíčně o 1,4 %. Tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní meziročně vzrostly o 3,0 %, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění (v prosinci 2016 i 2015 byl stejný počet pracovních dní). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 6,8 %, za prodej nepotravinářského zboží o 4,1 % a potravin o 0,1 %.

Nejvyšší růst zaznamenal internetový a zásilkový prodej (o 15,9 %). Zvýšení tržeb vykázaly také prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 4,6 %), s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,9 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 2,4 %) a s oděvy a obuví (o 2,3 %). Tržby ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly o 2,2 % a v nespecializovaných s převahou potravin stagnovaly. Nižší tržby vykázaly prodejny s potřebami pro domácnost, kde tržby klesly o 1,5 %.

Sezónně očištěnétržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčněo 0,2 %. Meziročně se tržby zvýšily o 5,5 %, shodně očištěné o vliv počtu pracovních dní i neočištěné. Tržby za opravy motorových vozidel meziročně vzrostly o 6,5 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 5,3 %.

"Přestože prosinec je pro obchodníky obvykle jeden z nejúspěšnějších měsíců v roce, nemalou část nákupů vánočních dárků realizovali spotřebitelé už v listopadu. Velkou roli hrálo také zavření větších obchodů během vánočních svátků kvůli nové legislativě," uvedla analytička Monika Junicke z Raiffeisenbank.

Podle Viktora Zeisela z Komerční banky přispěly k pomalejšímu růst útrat pravděpodobně i slabší vánoční nákupy. "Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezónní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu. Maloobchod by měl však v růstu pokračovat," dodal Zeisel.

Z hlediska dynamiky růstu byl poslední loňský měsíc druhým nejslabším za celý rok 2016. "Přesto ale budou obchodníci vzpomínat na loňský rok v dobrém. Jako celek byl totiž druhým nejlepším od finanční krize roku 2009, když ho dynamikou růstu tržeb předčil jen rok 2015. Poněkud vlažnější přístup domácností k nakupování před koncem roku nevyplýval ze zhoršení jejich nominálních příjmů," uvedl Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.

Podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta je loňský silný růst maloobchodu odrazem dalšího zlepšení situace na pracovním trhu. "Pokles nezaměstnanosti v kombinaci s rychlejším růstem mezd se odráží do vyšší ochoty spotřebitelů nakupovat i takové zboží, jehož nákup by si před několika lety rozmysleli," uvedl.

reklama