reklama
Nadváha, hubnutí: Jak odolávat vlčímu hladu? - anotační obrázek
Nadváha, hubnutí: Jak odolávat vlčímu hladu?

Cenu jako hlavní důvod nespokojenosti uvedlo 42 % uživatelů paušálních neomezených tarifů. Malý objem mobilních dat překvapivě nejvíce trápí pouze 22 % uživatelů. Ani smlouvy na dobu určitou nejsou tím, co by zákazníky výrazně odrazovalo. Jako hlavní problém uvádí délku závazku u svého stávajícího operátora jen 10 % respondentů. Ostatní udávají jiné důvody. 20 % zákazníků na současné podobě neomezených tarifů dokonce nevadí vůbec nic. Přesto se kombinace vysoké ceny a malého množství dat potvrzuje jako nejpalčivější problém pro téměř dvě třetiny zákazníků.

"Lidé zatím daleko více slyší na cenu tarifu, než na množství dat. To může být vodítkem pro mobilní operátory, pokud se chystají přijít s novou lákavější nabídkou,” říká Tomáš Tichánek, analytik trhu mobilních operátorů internetového srovnávacího portálu.

Průzkum přinesl i některé pozitivní zprávy pro mobilní operátory. Tou hlavní je, že 49 % všech uživatelů současných neomezených paušálních tarifů i přes svoje výhrady o změně tarifu zatím aktivně neuvažuje.

To se však může brzy změnit. Průzkum přichází necelé tři týdny před 4. výročím tzv. „Velké mobilní revoluce“, které připadá na 11. dubna. V tento den v roce 2013 uvedlo O2 na trh tehdy převratnou nabídku paušálních neomezených tarifů na volání a SMS s balíčkem mobilních dat za cenu 749 Kč. Ostatní operátoři brzy následovali.

Zájemci o neomezené tarify většinou uzavřeli s operátory smlouvu na dva roky, kterou následně na další dva roky prodloužili. Podle zjištění je nyní vázáno smlouvou na dobu určitou 88 % uživatelů neomezených tarifů.

V následujících měsících, počínaje 11. dubnem 2017, však mnohým zákazníkům tyto smlouvy na dobu určitou vyprší, v závislosti na tom, kdy přesně se operátorům zavázali. Varovným signálem pro operátory může být, že podle průzkumu 80 % zákazníků ví, kdy jim jejich závazek končí, a kdy tak budou moci přejít k jinému operátorovi či volně změnit tarif v rámci stávajícího operátora bez dodatečných poplatků.

“Pokud některý z operátorů náhle přijde s novou revoluční nabídkou, budou muset jeho konkurenti okamžitě reagovat. Jinak může dojít k masovému odliv jejich zákazníků,” říká Tomáš Tichánek.

“Riziko operátorům hrozí i při zachování současné podoby neomezených tarifů. Výsledků průzkumu naznačují, že v takovém případě si přibližně polovina zákazníků změní tarif na levnější variantu nebo využije nabídek neveřejných tarifů, které mají srovnatelné podmínky jako oficiální tarify, ale za cenu až o 40 % nižší. Operátoři tak mohou přijít o podstatnou část příjmů, které měli dosud jisté,” dodává Tomáš Tichánek.

Pozor na automatickou prolongaci smluv

“Zákazníci, kteří chtějí změnit tarif, by si měli dát pozor na případnou automatickou prolongaci svého závazku. Přestože operátoři informují klienty o podmínkách prolongace předem formou SMS, na měsíčních vyúčtováních i v nastavení zákaznických účtů na internetu, může se stát, že dojde k prodloužení smlouvy na další období, aniž by to zákazník zaznamenal,“ upozorňuje Tomáš Tichánek.

„Aby nedošlo k automatické prolongaci, je obvykle potřeba písemně vypovědět smlouvu 30 dní před vypršením kontraktu. Podmínky jednotlivých operátorů se však mohou lišit. Proto je lepší si tyto informace včas ověřit přímo na pobočce operátora nebo zavolat na jeho zákaznickou linku,” doporučuje Tomáš Tichánek.

Migrace do Polska počká

„Výsledky průzkumu jsou pro mobilní operátory varovným signálem, že brzy může vypuknout další mobilní revoluce. Tentokrát však iniciovaná ze strany stávajících klientů a s negativními dopady na hospodaření operátorů,“ říká.

„Věříme, že mobilní operátoři vyjdou požadavkům zákazníků vstříc. Nečekáme masovou migraci Čechů do Polska za levnějším voláním a mobilními daty, jak navrhovali někteří představitelé Ministerstva průmyslu a obchodu. Spíš doufáme, že Poláci, respektive polské ceny za volání a mobilní data, dorazí brzy k nám,“ dodává s úsměvem Tomáš Tichánek. 

– Globe24.cz / ČTK

0 komentářů Napište svůj názor

reklama