reklama

List bez udání zdrojů uvedl, že ministr v pondělí hovořil za zavřenými dveřmi s šéfem automobilky Dieterem Zetschem. Ministr údajně vyjádřil obavu, že nelegální software na měření výfukových plynů, který před časem odhalily kontroly, mohl být nainstalován až do 750.000 vozů typu Mercedes. Ministerstvo by jejich výrobci mohlo uložit pokutu ve výši až 5000 eur (asi 130.000 Kč) za každý vůz.

Mluvčí ministerstva později uvedl, že se s automobilkou dohodly na vyjasnění vysoce komplexních technických záležitostí, které mají spojitost s naftovými emisemi. Bez udání dalších podrobností dodal, že dojednány byly konkrétní kroky.

Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) již minulý týden Daimleru nařídil svolat k úpravě více než 6000 dodávkových vozů Mercedes Vito s naftovým motorem o objemu 1,6 litru, který má plnit emisní normu Euro 6. Dospěl totiž k závěru, že systém kontroly emisí v těchto vozech porušuje předpisy. Daimler to odmítá. Nyní se zkoumá, v kolika dalších vozech, které firma vyrábí, je tato technologie zabudována.

Podle informací Spiegelu pokročilo testování dieselových modelů třídy C, dosavadní zjištění podezření úřadů potvrzují. Zástupce automobilového koncernu budou ještě tento měsíc vyslýchat úředníci z KBA. Šéf Daimleru a ministr Scheuer se následně ještě v tomto měsíci znovu sejdou. Podle listu hrozí svolání nejméně 80.000 vozů.

Naftové automobily se dostaly do centra pozornosti kvůli aféře německého koncernu Volkswagen kolem manipulací s testy emisí oxidů dusíku. Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že software umožňující manipulovat testování nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.