Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Inflace v Česku: Za co si Češi připlatí?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Marie Cvrčková, EuroZprávy.cz

Spotřebitelské ceny klesly v září oproti srpnu o 0,3 %, což byl největší meziměsíční pokles cen od listopadu 2015. Tento vývoj ovlivnilo zejména snížení cen v oddíle rekreace a kultura a v oddíle doprava. Meziroční růst spotřebitelských cen v září zpomalil na 2,3 %, což bylo o 0,2 procentního bodu méně než v srpnu. Uvedl to Český statistický úřad (ČSÚ).

Meziměsíční pokles spotřebitelských cen v oddíle rekreace a kultura byl způsoben především snížením cen dovolených s komplexními službami o 22,3 % v důsledku končící letní sezóny. 

Pokles cen v oddíle doprava byl ovlivněn zejména nižšími cenami dopravních služeb o 8,4 %. Na tento vývoj měly výrazný vliv nově zavedené celostátní slevy jízdného v autobusové a železniční dopravě. Dopad těchto slev na změnu úhrnného meziměsíčního indexu spotřebitelských cen v září představoval podle orientačního propočtu ČSÚ jeho snížení o 0,1 procentního bodu. Z potravin byly nižší především ceny pekárenských výrobků a obilovin o 1,4 %, nealkoholických nápojů o 1,4 % a cukru o 10,7 %, informuje czso.cz.

Na zvyšování celkové cenové hladiny působily v září hlavně vyšší ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje. Ceny zeleniny vzrostly o 14,6 %, olejů a tuků o 3,0 %, polotučného trvanlivého mléka o 6,3 %, sýrů a tvarohů o 1,2 % a vajec o 5,0 %. V oddíle alkoholické nápoje, tabák se zvýšily ceny lihovin a piva shodně o 2,5 %. Růst cen v oddíle odívání a obuv byl ovlivněn vyššími cenami oděvů o 1,7 % a obuvi o 1,9 %. 

Ceny zboží úhrnem vzrostly o 0,5 %, zatímco ceny služeb klesly o 1,5 %.

Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v září o 2,3 %, což je o 0,2 procentního bodu méně než v srpnu. Ke zmírnění meziročního cenového růstu došlo především v oddíle rekreace a kultura vlivem cen dovolených s komplexními službami, které meziročně vzrostly o 1,9 % (v srpnu o 13,6 %). V oddíle doprava ceny pohonných hmot a olejů zmírnily v září svůj růst na 11,7 % (v srpnu 12,4 %) a ceny dopravních služeb přešly z růstu o 1,0 % v srpnu v pokles o 7,2 % v září.

Zrychlení meziročního cenového růstu nastalo v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje zejména důsledkem vývoje cen zeleniny, které z poklesu o 0,3 % v srpnu přešly v září v růst o 13,4 %. Ceny jogurtů byly vyšší o 6,5 % (v srpnu o 3,8 %), vajec o 16,4 % (v srpnu o 8,9 %), ovoce o 7,6 % (v srpnu o 5,6 %). "Ceny polotučného trvanlivého mléka přešly z poklesu o 6,3 % v srpnu v růst o 1,8 % v září. Meziroční cenový růst též zrychlil v oddíle alkoholické nápoje, tabák, kde ceny alkoholických nápojů vzrostly o 3,0 % (v srpnu o 1,1 %)," uvedli statistici.

Na meziroční zvyšování cenové hladiny měly opět největší vliv ceny v oddíle bydlení, kde se zvýšily ceny nájemného z bytu o 3,5 %, vodného o 1,8 %, stočného o 1,3 %, elektřiny o 5,6 %, tuhých paliv o 4,9 %. Na růst cenové úrovně rovněž působily ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje (nárůst o 1,3 %). V oddíle alkoholické nápoje, tabák vzrostly ceny lihovin o 1,9 %, vína o 3,7 %, piva o 3,8 % a tabákových výrobků o 3,5 %.

Vliv na zvýšení cenové hladiny (i přes jeho oslabení) měly také ceny v oddíle doprava (nárůst o 3,2 %). Růst cen pokračoval i v oddíle ostatní zboží a služby, kde byly vyšší ceny výrobků a služeb osobní péče o 4,3 % a ceny pojištění o 6,3 %.

Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v září 2,3 %.

Témata:  inflace zdražování ceny zboží CZK (česká koruna)

Související

Aktuálně se děje

8:26

"Budeme čtyři." Michaela Ochotská oznámila radostnou novinu

Michaela Ochotská oznámila během prvního červnového dne radostnou novinku. Podruhé se totiž stane maminkou. Otcem dítěte bude její současný partner, který ji na konci loňského roku požádal o ruku. 

Zdroj: Ludmila Plachá

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.